
Samarbejde og sammenhæng betaler sig. Også når det drejer sig om integration af flygtningefamilier, der let kan ende som kastebolde i de kommunale bureaukratier. Sådan lyder hovedkonklusionen i en ny rapport fra KL og Social- og Integrationsministeriet, der har indsamlet erfaringer fra integrationsindsatsen i 12 kommuner.
Et positivt eksempel fra rapporten er Assens, hvor man udpeger en tovholder til hver enkelt flygtningefamilie, som derved undgår at skulle være i kontakt med 18 forskellige myndigheder og 47 forskellige personer: I dag er næsten 70 pct. af de voksne flygtninge over 18 år i Assens selvforsørgende.
- Eksemplerne fra kommunerne viser klart, at tværgående samarbejdsformer virker, og det er noget, der efterspørges i stor stil i kommunerne. Det er godt, at Social- og Integrationsministeriet har taget initiativ til af få beskrevet de gode erfaringer, og i kommunerne handler det derfor nu om at lade sig inspirere og tage de nye løsningsmodeller til sig, siger Jacob Bundsgaard, formand for KL's Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg.
Også Sønderborg og Ringkøbing-Skjern kommune har stor succes med den tværfaglige, koordinerende indsats. Her sikrer familiekonsulenter, at flygtningefamilier hurtigere kommer til at fungere og bliver selvhjulpne, engagerede medborgere i lokalsamfundet.
På vidensportalen Integrationsviden www.integrationsviden.dk kan man finde viden og en række konkrete værktøjer til det tværfaglige integrationssamarbejde. Værktøjerne er udviklet og afprøvet af kommuner, og portalen opdateres løbende med ny viden.
beh
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.