NORDFYN: Den eksterne undersøgelse af børne- og familieområdet, som økonomiudvalget i Nordfyns Kommune gav startskuddet til i februar, er nu færdig og offentliggjort med en rapport fra revisionsfirmaet BDO. Undersøgelsen bekræfter, at der er udfordringer med sagsbehandlingen, oplyser kommunen.
Det slås dog samtidig fast, at de udfordringer, som der i februar blev peget på i en forundersøgelse, ikke gør sig gældende bredt set på tværs af de enkelte teams.
- Med rapporten er nu skabt et godt afsæt for det videre arbejde i børne- og familieafdelingen. Nu er der fremfor alt brug for arbejdsro i området og fokus på kerneopgaven, så vi kan styrke samarbejdet med vores borgere om de gode løsninger, siger borgmester Mette Landtved-Holm (V).
Allerede i 2020 konstaterede Socialstyrelsen problemer med behandlingen af børnesager, og af en senere redegørelse til Ankestyrelsen og Socialministeriet i år fremgik det, at der steder var "manglende lovmedholdelighed" og "manglende socialfaglig kvalitet" i sagsbehandlingen.
Konklusionerne
Den overordnede vurdering fra BDO er, at sagsbehandlingen i Nordfyns Kommune ikke har den nødvendige kvalitet, og at der er bogere, der ikke har fået den rette hjælp i rette tid. Karakteren af problemerne er anderledes end i forundersøgelsen og dens gennemgang af fem sager, og som BDO også stod bag, pointerer kommunen.
BDO er i den nye rapport kritisk over for, at der er en meget langsommelig sagsbehandling, og at der ikke er rettidig håndtering af underretninger. Dog har der ikke været tale om sager af akut karakter såsom overgreb og vold.
Kommunen fremhæver, at forklaringerne på problemerne i vid udstrækning findes i højt sygefravær og ubesatte stillinger og ikke er udtryk for forråelse eller dårlig kultur. Området er som i andre kommuner presset af et stigende antal borgere i målgruppen.
Anbefalingerne
BDO anbefaler, at kommunen sætter ledelseskraft bag strategien for det specialiserede børne- og ungeområde. Strategien bør særligt fokusere på at genoprette området, at sikre fuld bemanding og at etablere rammer, der i højere grad understøtter det socialfaglige arbejde.
Konkret kan det være, at der sættes ressourcer af til at lave nogle styringsdokumenter, og til at medarbejdere kan sætte sig ind i dem, der allerede eksisterer. Det gælder især til Børneteamet og Handicapteamet, mens der i Ungeteamet er tilgængelige, understøttende arbejdsgange.
Et redskab der anbefales i rapporten er styrket fagligt ledelsestilsyn for at kvalitetssikre og udvikle sagsbehandlingen. Derudover anbefaler BDO, at der midlertidigt tilføres ressourcer til Børneteamet og Handicapteamet.
Et ekstraordinært økonomiudvalgsmøde torsdag indstillede til børne- og ungeudvalget, at der nu sættes gang i tiltag for at implementere anbefalingerne, og analysen vil også indgå i kommunalbestyrelsens budgettemamøde den 27. juni.
Se hele BDO-analysen her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.