dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
DK Debat

Nyt datakoks i Nyborg: 913 mails blev blokeret

Mails til andre myndigheder blev korrekt blokeret, men afsenderen fik ikke besked om det.

NYBORG: For et par måneder siden opdagede Nyborg Kommune, at 277 mails fra borgere ved en fejl var havnet i en nedlagt postkasse, heraf knap halvdelen underretninger om børn. Siden har kommunen opdaget endnu en fejl, oplyser direktør Anders Sørensen til flere medier, heriblandt DR og Fyens Stiftstidende:

"Fejlen er opstået, når medarbejdere - stik imod kommunens retningslinjer - har forsøgt at sende sikre mails til andre offentlige myndigheder, hvor CPR-nummeret var skrevet i emnefeltet. Disse mails er helt korrekt blevet blokeret af systemet, men desværre har afsenderen ikke fået besked om det," skriver han.

Direktøren understreger, at fejlen er rettet, og at de fleste mails er blevet sendt igen eller håndteret på anden vis. 

Ifølge DR er der tale om 913 mails i perioden fra 2018 til 2024. En tredjedel er fra den kritiserede familie- og socialafdeling, og i mindst 11 tilfælde har fejlen haft konsekvenser for borgerne. Professor i forvaltningsret og digitalisering Hanne Marie Motzfeldt siger til DR, at det ud fra den anmeldelse, kommunen har lavet til Datatilsynet, ser relativt alvorligt ud.

- Nyborg Kommune har faktisk forsøgt at gøre det rigtige ved at indføre et filter, så man ikke kan transmittere cpr-nummer på usikker vis. De har også forsøgt undervise deres medarbejdere i, hvordan det skal bruges. De er bare ikke gået det sidste skridt, som er, at medarbejderne har brugt det system på den rigtige måde, siger hun.

Kommunen har nu bestilt en ekstern gennemgang af hele it-området.

ak

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.