
Klagenævnet for specialundervisning har i 2024 modtaget flere klager over afgørelser om specialundervisning på folkeskoleområdet end tidligere år. I 2024 modtog de 412 klager på folkeskoleområdet, hvilket er en stigning på knap 20 procent i forhold til 2023.
Det fremgår af Klagenævnet for Specialundervisnings årsrapport.
Næsten 9 ud af 10 af af klagerne handler om at have fået afslag på visitering til specialskole eller specialklasse.
I 29 procent af sagerne, førte klagen til en ændring. I 14 procent af sagerne, blev sagen hjemvist til genbehandling i hjemkommunen.
I næsten 8 ud af 10, af de sager, hvor Klagenævnet har ændret sagens udfald, er udfaldet blevet ændret til enten specialklasse eller specialskole.
Klagenævnet registrer den primære årsag til, at barnet er henvist til specialundervisning. I 4 ud af 10 af sagerne er grunden til, at der ansøges om specialundervisning, at barnet har en autismespektrumforstyrrelse. Den næsthyppigheste årsag er ADHD/ADD.
Kommunernes typiske fejl
Klagenævnet for Specialundervisning har realitetsbehandlet 332 sager. Det vil sige, at de er blevet behandlet og ikke viderehenvist eller afvist. Ud af de 332 var der begået formelle fejl fra kommunens side i 146 af sagerne. Det vil sige 44 procent.
Fejlprocenten er steget lidt siden 2023, hvor den var på 37 procent.
Næsten halvdelene af fejlene handler om, at begrundelsen for afgørelsen overfor borgeren var utilstrækkelig eller helt manglede.
38 procent af fejlene handlede om, at kommunen ikke havde oplyst sagen tilstrækkeligt, inden der blev truffet en afgørelse. Altså fejl i forhold til undersøgelsesprincippet.
Hele årsrapporten kan læses her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.