
Loven om arbejdspligt på op til 37 timer om ugen for personer, der modtager ydelser i kontanthjælpssystemet, og som ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet, trådte i kraft 1. januar.
I praksis betyder det, at man skal bidrage for sin ydelse. Den gælder nemlig for personer på den nuværende selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, og fra 1. juli vil alle på den nye mindstesats blive omfattet af den nye arbejdspligt.
Det betyder også, at der ligger en ny, stor opgave på kommunernes bord.
Derfor har KL etableret et netværk med deltagelse af 20 kommuner. Formålet med etablering af et netværk er at understøtte kommunerne i implementering af arbejdspligten og at tilbyde et rum for sparring og vidensdeling mellem kommuner samt formidle praksisnær viden om, hvordan loven skal forstås.
Det nye netværk, der vil mødes under implementeringsperioden i hele 2025, vil få mulighed for at sparre om implementeringen og udviklingen af arbejdspligten - herunder bl.a. lovens rammer og muligheder samt styring og registrering. På KL's hjemmeside fremgår det, at der stadig er mulighed for at være med. Tilmelding foregår her.
Et administrativt monster
Allerede kort efter vedtagelsen af arbejdspligten tilbage i december gav flere kommuner udtryk for, hvordan de frygtede, at den nye arbejdspligt ville blive et administrativt monster, da den i praksis også betyder, at kommunerne skal finde beskæftigelse til 13.000 kontanthjælpsmodtagere.
En opgave, der allerede er udfordret, lød det fra arbejdsmarkedsforsker Magnus Paulsen Hansen i Danske Kommuner kort efter vedtagelsen af arbejdspligten.
- Mange kommuner har allerede i dag meget svært ved at finde meningsfulde nyttejob. Nu skal antallet mangedobles, og det bliver efter min mening en næsten umulig opgave for kommunerne at finde så mange nyttejob, sagde han.
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.