MORSØ: "Den aktuelle kritik er af en karakter, som Morsø Kommune som myndighed ikke kan sidde overhørig," lyder det fra kommunaldirektør Rikke Würtz i en pressemeddelelse, som henviser til den offentlige kritik, kommunens sagsbehandling på børne- og ungeområdet i øjeblikket er under.
Kritikken har bl.a. været fremme i TV2 Nord, hvor en borger i flere år har kæmpet for at få sit barn i specialtilbud. I starten af oktober fik borgeren medhold i Ankestyrelsen, som kritiserer forløbet.
Rikke Würtz påpeger, at "kritikken af en karakter, som kommunen som arbejdsplads for de berørte heller ikke kan acceptere", og at det er kommunens grundlæggende ansvar at sikre en faglig korrekt og lovmedholdelig sagsbehandling.
Morsø Kommune har gennem de seneste år gennemført både interne og eksterne undersøgelser af børne- og ungeområdets arbejde. Hverken undersøgelserne eller Ankestyrelsens generelle afgørelser har påvist et niveau af de alvorlige kritikpunkter, som i øjeblikket fremføres i offentligheden.
Derfor igangsættes nu en ekstern og uvildig undersøgelse som udføres af uafhængige eksperter, som ingen tilknytning har til kommunen.
"Dermed ønsker vi at sikre, at sagsbehandlingen vurderes objektivt og i overensstemmelse med gældende lovgivning, god forvaltningsskik og Ankestyrelsens retningslinjer. Det har jeg bedt vicekommunaldirektøren om at iværksætte i forhold til de sager, der aktuelt er genstand for kritik, samt yderligere sager, der udvælges ved en stikprøve for at sikre en bredere indsigt og vurdering af sagsbehandlingen," skriver kommunaldirektøren.
Hun tilføjer, at undersøgelsen også skal være med til at styrke borgernes tillid til kommunens undersøgelser og arbejde.
SRS
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.



















