DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Ombudsmanden: It-fejl skal rettes hurtigt for ikke at blive gentaget

Fokus på kommunernes fejlbehæftede sygedagpengesystem - KSD - flyttes nu fra kommuner til Beskæftigelsesministeriet.
2. MAR 2021 10.49

Mod slutningen af 2020 kom det frem, at kommunernes nye it-system på sygedagpengeområdet ­– KSD – var ramt af en række fejl. Efter at have fået oplysninger fra tre kommuner har ombudsmanden nu besluttet at følge udbedringen af systemet på et mere generelt niveau, men afslutter samtidig sagen over for de tre kommuner, lyder det fra ombudsmandsinstitutionen.

- Hvis der er fejl i et it-system som KSD, kan det medføre et stort antal fejl i de konkrete sager over for borgerne, fordi fejl hele tiden bliver gentaget i systemet. Derfor er det afgørende, at fejl i et it-system som dette bliver fundet og løst så hurtigt som muligt, siger ombudsmand Niels Fenger.

Ombudsmanden sendte i efteråret 2020 en række spørgsmål vedrørende KSD til Herning, Holstebro og Viborg kommuner. Svarene viser blandt andet, at der fortsat er konkrete udfordringer med systemet, men at der er gang i at afhjælpe problemerne.

Ikke systematiske fejl

Det er ifølge kommunerne åbenbart ikke tale om systematiske fejl med at overholde lovgivningen. Samtidig har Beskæftigelsesministeriet taget flere initiativer i forhold til KSD.

Ombudsmanden vurderer nu, at en fortsat undersøgelse fra hans side næppe kan fremskynde udbedringen af fejl og mangler – derfor fortsætter han ikke undersøgelsen over for de tre kommuner.

Men han har bedt Beskæftigelsesministeriet om at blive orienteret om de initiativer, som ministeriet og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har iværksat, og om hvad sagen videre giver ministeriet (og STAR) anledning til at foretage sig.

ka

 

Se Ombudsmandens breve til kommunerne og ministeriet.