
Ankestyrelsens tal for sagsbehandling på social- og beskæftigelsesområdet i kommunerne viser store forskelle fra kommune til kommune. Både i antal sager i det hele taget, men også procenten af sager, der blev omgjort.
I bund ligger sjællandske kommuner, mens Odder og Fredericia skiller sig positivt ud i den anden ende.
Omgørelsesprocenten er antallet af af sager, der enten omgøres eller hjemvises i procent af alle realitetsbehandlede klager. Omgørelsesprocenten giver et billede af, hvor mange af klagesagerne, der bliver omgjort, men når man sammenligner de enkelte kommuner, er der nogle forbehold.
På mange lovområder er der meget få klagesager i de enkelte kommuner. Det kan betyde, at omgørelsesprocenten det enkelte år kan være lidt tilfældig.
Der kan også være forskelle på, hvor mange borgere der i de enkelte kommuner klager over en bestemt type afgørelse. Hvis der f. eks. i en kommune er relativt mange, der klager over kommunens afgørelser, kan det i nogle tilfælde give en lav omgørelsesprocent. Omvendt kan en høj omgørelsesprocent dække over, at der er relativt få klager over kommunens afgørelser, men at mange af disse klagesager rent faktisk bliver omgjort af Ankestyrelsen.
Fire kategorier
Ankestyrelsen kan afvise at behandle en klage, hvis der er klaget for sent, eller Ankestyrelsen ikke er den rigtige at klage til. Der er tale om bortfald, hvis klageren beslutter sig for at opgive klagen eller klagen af anden grund bortfalder.
Ved en hjemvisning bliver sagen sendt tilbage til kommunen, der skal behandle sagen og træffe afgørelse en gang til. Det kan være fordi Ankestyrelsen mener, at der mangler yderligere oplysninger, eller der er tale om alvorlige sagsbehandlingsfejl, som ikke umiddelbart kan rettes op i klagesagsbehandlingen. Ved hjemvisning skal kommunen træffe en ny afgørelse. Kommunen kan godt nå frem til samme afgørelse som i første omgang, når de nye oplysninger er indhentet.
Der kan også være tale om alvorlige sagsbehandlingsfejl, som ikke umiddelbart kan rettes op i klagesagsbehandlingen. Også her kan kommunen nå frem til samme afgørelse som i første omgang, når fejlen er rettet. En hjemvist sag ender således ikke nødvendigvis med et ændret resultat for borgeren.
Ankestyrelsen kan desuden ændre en kommunes afgørelse, og omvendt kan styrelsen stadfæste og være enig i kommunens afgørelse.
Fakta
De 11 kommuner med flest omgjorte sager på social- og beskæftigelsesområdet i 2016:
50 pct. (ud af 16 sager) Dragør
43 pct. (ud af 131 sager) Ishøj
42 pct. (ud af 167 sager) Fredensborg
41 pct. (ud af 102 sager) Albertslund
41 pct. (ud af 148 sager) Greve
40 pct. (ud af 159 sager) Assens
40 pct. (ud af 176 sager) Tårnby
40 pct. (ud af 10 sager) Samsø
39 pct. (ud af 215 sager) Køge
39 pct. (ud af 280 sager) Holbæk
39 pct. (ud af 208 sager) Hvidovre
De 11 kommuner med færrest omgjorte sager på social- og beskæftigelsesområdet i 2016:
18 pct. (ud af 51 sager) Odder
20 pct. (ud af 266 sager) Fredericia
23 pct. (ud af 171 sager) Halsnæs
23 pct. (ud af 39 sager) Langeland
23 pct. (ud af 150 sager) Tønder
23 pct. (ud af 178 sager) Gribskov
24 pct. (ud af 227 sager) Syddjurs
24 pct. (ud af 214 sager) Frederikshavn
24 pct. (ud af 172 sager) Thisted
24 pct. (ud af 256 sager) Herning
24 pct. (ud af 123 sager) Rødovre
Kilde: Ankestyrelsen
Se mere hos Ankestyrelsen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.