dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi

Stressværktøjer skal hjælpe nyuddannede pædagoger

Alt for mange nyuddannede pædagoger stopper efter få år i faget. Derfor inviterer BUPL og Aarhus Kommune alle nyansatte på kursus.

Det kan være et chok at gå fra uddannelse til praksis. Mange nyuddannede pædagoger oplever bl.a. et højt tempo, stort ansvar og en hverdag, hvor der sjældent er tid nok til at gøre tingene, som man ønsker. Og det kan skabe moralsk stress og tvivl om egen faglighed, fortæller BUPL Århus i Viden på Tværs.

- Hver fjerde nyuddannet pædagog har forladt faget inden for fem år. Det er et kæmpe problem, forklarer Ulf Groth Berntsen, der er faglig sekretær i BUPL Århus. Hun fortsætter:

- Tidligere blev nyuddannede pædagoger taget imod af en erfaren kollega og fik en roligere start, men rekrutteringsudfordringerne gør, at nyuddannede pædagoger i dag kommer ud og skal være primæransvarlig for en børnegruppe fra dag ét. Det er et helt andet pres. 

For at give de nye pædagoger en bedre start har Aarhus Kommune og BUPL udviklet forløbet "Fundament til dit pædagogliv". Kurset strækker sig over fire dage i det første ansættelsesår og giver deltagerne redskaber til at håndtere arbejdspres og fastholde fagligheden.

De introduceres blandt andet til forsker Pernille Steen Pedersens dialogkort, som hjælper med at tale åbent om stress, skam og samarbejde.

"Fundament til dit pædagogliv"
  • Fundament til dit pædagogliv” er et forløb for nyuddannede og nyansatte pædagoger fra UngiAarhus, dagtilbuds- og skole/SFO-området i Aarhus. Her bliver nyuddannede klædt på, så de står på et godt fundament i deres job som pædagog - et fælles initiativ mellem Børn og Unge og BUPL Århus.
  • I forløbet kommer deltagerne omkring, hvordan man holder fast i god kvalitet i egen faglighed og samtidig udvikler den. Hvordan man kan fokusere på tilfredshed og faglig stolthed i arbejdet, samt hvordan man kan tage professionelt ansvar og arbejde for det gode samarbejde med forældre, kolleger og andre samarbejdspartnere.
  • Deltagerne bliver også præsenteret for arbejdet som pædagog i Børn og Unge. Her hører de bl.a. om børn og unge politikken, om bredere børnefællesskaber, samt hvordan man kan bruge Stærkere Læringsfællesskaber til at skabe et fælles fundament i og om arbejdet, og hvordan det kan udleves i praksis.
  • Stærkere Læringsfællesskaber er en fælles tilgang til at samarbejde og udvikle praksis i hele Børn og Unge.
  • Forløbet sluttes af med, at deltagerne møder og er i dialog med Børn og Unge rådmand Thomas Medom og direktør for Børn og Unge Tanja Nyborg. Undervejs, mellem de 4 dage i forløbet, arbejder deltagerne med indholdet i samarbejde med leder og kolleger på arbejdspladsen

Kilde: Viden på Tværs

ap

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/stressvaerktoejer-skal-hjaelpe-nyuddannede-paedagoger

GDPR