Godt to pct. af danske skoleelever menes at være talblinde, og alligevel er der endnu ikke et nationalt udbredt screeningsværktøj, som kan identificere elever og derefter sikre, at de får den rette hjælp i folkeskolen. Testen er på vej, men det har den været i over ti år. Det skriver TV2 Østjylland, som forgæves har forsøgt at få et svar fra Børne- og Undervisningsministeriet om, hvornår et screeningsværktøj vil være klar.
Ønsket om en test blev allerede skrevet ind i folkeskolereformen i 2013, og derefter blev der nedsat en arbejdsgruppe, som skulle udvikle testen. Bent Lindhardt, som er lektor emeritus ved Professionshøjskolen Absalon og formand for foreningen Dansk SpecialMatematik, var en del af gruppen fra 2014 til 2018, som afleverede en rapport og en foreløbig talblindetest til brug i 4. klasse.
Ministeriet valgte dog alligevel, at testbatteriet, som det kaldes, ikke skulle bruges ude på skolerne, fordi testen ikke var blevet afprøvet tilstrækkeligt. Derudover viste testen, at tre pct. af eleverne havde tegn på talblindhed, hvilket er for mange i forhold til eksperternes estimat. Bent Lindhardt mener, at det er gået for langsomt, siden der ikke er sket mere. Han påpeger samtidig, at det har store konsekvenser for eleverne, og at "det, der mangler nu, er simpelthen, at ministeriet sikrer den officielle anerkendelse, og det kan man ikke få, uden at der ligger et stykke papir."
Indsatser mod matematikvanskeligheder
I Aarhus Kommune var man allerede i 2018 klar til at afsætte penge til det screeningsværktøj, man forventede ville komme. Da det ikke skete, besluttede man at lave en række indsatser, som skal hjælpe alle børn med matematikvanskeligheder, skriver TV2 Østjylland. Alle kommunens skoler har handleplaner rettet mod elever med matematikvanskeligheder og en matematikvejleder ansat på hver skole.
Matematikkonsulent Christina Voigt hjælper matematikvejlederne på skolerne, og hun oplever, at manglen på en talblindhedstest er en udfordring i deres arbejde.
- Vi er udfordret af, at vi ikke har en definition af, hvad det vil sige at være talblind, så derfor har vi lavet gruppen lidt bredere. Vi ved, at der er indsatser, som er virkningsfulde for børn med matematikvanskeligheder, men ikke for børn med talblindhed. For at kunne tilbyde den rigtige hjælp til de talblinde er vi nødt til at vide, præcist hvilke børn det drejer sig om, og de bør også have mulighed for at gå til prøver og eksamener på særlige vilkår, siger hun til mediet.
SRS
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.