
REBILD: I april 2012 fyrede Rebild Kommune kommunaldirektøren, socialdirektøren samt chefen for Center Familie og Handicap efter graverende problemer med sagsbehandlingen i afdelingen. Problemet var manglende faglig ledelse, skrantende arbejdsmiljø og gennemtræk blandt sagsbehandlerne - hvor der blandt andet blev afsløret fejl i fire ud af fem socialsager i familieafdelingen.
De omfattende problemer blev konstateret i kølvandet på den alvorlige børnesag om misbrug af børn og manglende kommunal indgriben, der gav kommunens navn en negativ klang landet over. Og siden har der været diverse eksterne hjælpe-indsatser for at få afdelingen på fode igen.
Som afslutning på arbejdet med at hæve kvaliteten har Deloitte skrevet en sidste rapport, der samler op på processen og resultatet. Den viser, at så godt som alle handleplaner er gennemført og, at kvaliteten i arbejdet er hævet væsentligt, lyder det nu fra kommunen selv.
Den forrige rapport fra Deloitte, der kom i 2014, sagde allerede dengang, at sagsbehandlingen i centret var blevet bedre, men pegede samtidig på en række områder, der kunne løftes. Blandt andet en mere klar beskrivelse af hvilket serviceniveau, borgerne kan forvente. Annette Søegaard (SF), formand for Sundhedsudvalget, fortæller:
- Hvis vores borgere har en forventning om en højere kvalitet end det, vi kan og skal tilbyde, føler de sig naturligvis ikke godt behandlet. Derfor er det vigtigt, at borgeren og sagsbehandleren fra starten er enige om hvilket niveau, servicen ligger på. Med de serviceniveaubeskrivelser, der ligger nu, kan vi afstemme forventningerne og dermed tilbyde en bedre service, siger hun.
Fremgang siden 2014
Den aktuelle rapport fra Deloitte konstaterer, at Rebild Kommune har fulgt anvisningerne fra forrige rapport og nu bruger serviceniveaubeskrivelserne som et centralt redskab i dagligdagen.
Kernen i kritikken af myndighedsarbejdet i Center Familie og Handicap har været kvaliteten i selve sagsbehandlingen og overholdelsen af tidsfristerne for sagsbehandlingen. Her konkluderer rapporten at der har været en meget positiv udvikling på alle områder. Formand for Børn- og Ungdomsudvalget, Anders Norup (V) forklarer:
- Det er afgørende, at borgerne får deres sager behandlet inden for de tidsfrister, der er gældende. Samtidig er det særdeles vigtigt, at alle vores borgere er sikre på at få den samme høje kvalitet i sagsbehandlingen. Rapporten viser at det nu er gældende for langt størstedelen af sagsbehandlingen, og det er jeg rigtig glad for.
Ingen ledige stillinger
I dag er der ikke længere ledige stillinger i Center Familie og Handicap. Centret har haft en stor udskiftning af personale og har haft svært ved at tiltrække nye medarbejdere på grund af et til tider skrantende arbejdsmiljø, der igen skyldes de store faglige udfordringer, der har været. Nu er alle stillinger besat, og samtidig har man i den seneste tid fået ansat en del sagsbehandlere med mange års erfaring til gavn for den faglige sparring.
- Der er ingen tvivl om, at medarbejdere og ledelse i centret i en lang periode har haft meget vanskelige arbejdsvilkår. Underbemanding og stor udskiftning blandt kollegerne er ikke et godt grundlag for at rette op på alvorlige fejl og mangler. Oven i alt det kommer der så massiv kritik fra medierne og stor politisk bevågenhed. Til trods for dette enorme pres har personalet formået at ændre kursen. Det vil både jeg og resten af byrådet gerne uddele stor ros for, siger borgmester Leon Sebbelin (R).
Selvom rapporten altså konkluderer, at de anbefalede handleplaner stort set er gennemført, og at kvaliteten i sagsbehandlingen er fuldt tilfredsstillende, er der også enkelte punkter, der bør arbejdes videre med. For eksempel peges der på, at centret skal være bedre til at følge op på de tilsyn af kvaliteten i sagsbehandlingen, ledelsen jævnligt gennemfører. Konklusionerne, der kommer på grundlag af disse tilsyn, skal bruges til hele tiden at forbedre opgaveløsningen.
I forhold til at følge op på de forskellige tiltag, der sættes i gang i forbindelse med de enkelte sager, er der enkelte steder, hvor tidsfristerne er skredet. Men også her er den overordnede konklusion i rapporten dog, at fremskridtene har været meget store.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.