FAXE: Selvom kommuner generelt inddrager borgere på forskellig vis, så et det nyoprettede familiepanel i Faxe Kommune usædvanligt. Det siger kommunalforsker Roger Buch til TV2Øst.
Som tidligere omtalt er panelet med 16 medlemmer oprettet på opfordring fra en borger, efter at kommunen har besluttet at undersøge 1.000 børnesager for mulige fejl. "Det skal bidrage til, at vi forbedrer kvaliteten i mødet med os som kommune på børneområdet", udtalte direktør Ida Byrge Sørensen torsdag til kanalen.
- Det er ret sjældent, at man inddrager borgerne, når man står med, hvad man vistnok godt kan kalde en møgsag, som de gør i Faxe. Men det er jo også et udtryk for, at man gerne vil rette op på det, der er sket - og derfor er det igen også altafgørende, at der rent faktisk bliver rettet op, siger Roger Buch.
Han tilføjer, at succes for panelet er afgørede, så borgerne ikke ender med at føle sig "svigtet" to gange af kommunen: "Jeg synes, at man signalerer, at man virkelig gerne vil det, fordi de forankrer det højt oppe i organisationen rent ledelsesmæssigt. Det er formentlig en fordel," siger han.
Løftestang for tillid
Formand for børn- og læringsudvalget Mikkel Dam (LA) erkender i en anden artikel i TV2Øst, at forslaget om og oprettelsen af familiepanelet siger noget om tillidsforholdet mellem borgere og kommune.
- Det er jo et meget godt billede på, at der ikke er nogen form for tillid til Faxe Kommunes politikere eller i det hele taget kommunen som myndighed. Det er selvfølgelig en smule selvforskyldt, siger han og lægger vægt på, at kommunens store opgave nu er at vinde tilliden tilbage.
- Fra politisk side kommer vi til at følge panelet hamrende tæt, fordi vi jo gerne vil lære af de erfaringer, der er, og bruge panelet som en form for løftestang i forhold til de svigt, der har været - så ja, jeg er meget positiv over panelet, tilføjer Mikkel Dam.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.