dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi

100 ledige pædagoger får fod indenfor i Odense

100 andre pædagoger skal i ni måneder studere diplomfag på fuldtid og giver plads til midlertidige afløsere

ODENSE: 100 pædagoger i Odense Kommune skifter i syv uger børn, bleer og byggeklodser ud med fagbøger og undervisning. Det er første skridt i en ny uddannelsesstrategi. En omfattende kvalitetsrapport har nemlig peget på, at kun knap 16,5 procent af pædagogerne havde eller er i gang med en længerevarende efteruddannelse. Det skal der nu laves om på, lyder det fra kommunen, der i løbet af de næste ni måneder sender 100 pædagoger på et intensivt uddannelsesforløb. Pædagogerne skal i syv uger studere diplomfag på fuldtid. De fag, pædagogerne har kunnet vælge mellem, er nøje udvalgt i et samarbejde mellem pædagogernes ledere og uddannelsesstederne. Lederne har peget på de kommende års udfordringer, og uddannelsesstederne har så tilrettelagt de relevante fag.

Alt for få har længerevarende efteruddannelse
Tiltaget er samtidig del af en helt ny uddannelsesstrategi for dagtilbudsområdet i Odense. En omfattende kvalitetsrapport fra 2011 afslørede nemlig, at en overraskende lille del af pædagogerne havde en længerevarende efteruddannelse. Forventningen er, at en fokuseret og målrettet indsats, der stiller ambitiøse krav til brugen af uddannelsesmidlerne, hurtigt vil betyde, at børnene i de odenseanske institutioner oplever et betydeligt kvalitetsløft.

Den 27. august begyndte de første 25 pædagoger på det syv ugers intensive uddannelsesforløb. Forløbet er netop blevet evalueret af pædagogerne og har fået fine evaluereringer, særligt når det gælder, hvordan det hjælper pædagogernes evne til at reflektere over egen praksis, hvilket netop er det, forskere igen og igen fremhæver som helt afgørende for kvaliteten af pædagogikken.

- Med kvalitetsrapporten blev det blandt andet tydeligt, at vi fx har pædagoger, der ikke har fået længerevarende efteruddannelse siden de forlod pædagogseminaret. Kravene til deres faglighed har ændret sig markant over årene, så selvfølgelig har de også brug for en faglig vitaminindsprøjtning. Derudover er det nødvendigt med målrettet efteruddannelse, fremfor som tidligere mindre kurser. Med kvalificeret uddannelse får pædagogerne koblet teori til egen praksis, og vi kan dermed bedre målrette vores arbejde med afsæt i det, vi ved virker, siger institutionschef Britta Carl

Allerede to uger inden pædagogerne begynder på deres uddannelse, har deres midlertidige afløsere indfundet sig på arbejdspladsen. Jobcenter Odense har nemlig sørget for, at de ledige pædagoger får et to ugers overlap med de pædagoger, hvis job de skal overtage.

ka

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/100-ledige-paedagoger-faar-fod-indenfor-i-odense

GDPR