
SØNDERBORG: Efter kritik af Guderup Plejecenter bestiller Sønderborg Kommune konsulentfirmaet BDO til et uvildigt og uanmeldt tilsyn af plejehjemmet. BDO står almindeligvis for tilsynsbesøgene og indkaldes nu til et ekstra og eksternt syn på plejehjemmets drift efter dårlige sager. Det skriver kommunen. Plejecenterchef Joan Slaikjer Hansen anerkender, at kvaliteten ikke har været i top.
JydskeVestkysten har tidligere afdækket sager fra Guderup Plejecenter, om at en dement beboer har fået lussinger af en medarbejder og om pårørende, der har kritiseret stedet for manglende hjælp og en nedladende tone.
En familie har kritiseret personalet for, at de kun ledte indenfor og ikke ude, da en 91-årig kvinde forlod plejehjemmet om natten i frostvejr. Kvinden døde nogle dage senere.
Onsdag fik byrådet en orientering om forholdene, og herefter blev det ekstra tilsyn tilkaldt. På tirsdag skal Social- og Seniorudvalget på et ekstraordinært møde godkende en handleplan for plejehjemmet, oplyser komnunen.
I den kommende tid vil alle plejehjemmets beboere og pårørende få mulighed for at dele deres tanker om stedets pleje, og hvordan de ønsker samarbejdet og dialogen med stedet. Inden en handleplan er godkendt og tilsynet har været forbi, er der lavet nye tiltag på Guderup Plejecenter. Følgende tiltag er allerede iværksat:
- en demensvejleder arbejder med i dag- og aftenvagt i afdelingen
- alle beboere skal have udarbejdet en sanseprofil
- der er indført nye strukturer for sparring om den enkelte borger
- der skal ske en generel kompetenceudvikling
- der sættes gang i sidemandsoplæring så man får demensuddannelsen i praksis
- dialogen med og informationen af de pårørende skal have et større fokus, for det skaber tillid og godt samarbejde.
mh
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.