FAVRSKOV / AARHUS: For fire år siden advarede en jobkonsulent fra Favrskov Kommune både en rådmand og Socialforvaltningen i Aarhus Kommune mod at samarbejde med den socialøkonomiske virksomhed Café Kaffegal i aarhus. I mailen beskrev jobkonsulenten, hvad kommunens borgere har fortalt om arbejdsforholdene til deres sagsbehandlere, skriver TV2 Østjylland.
‘Arbejdsgiver overfuser medarbejderne i kollegaers påhør. Det er et kæmpe kaos, og der ikke struktur eller styr på tingene’, skriver en sagsbehandler på baggrund af samtaler med borger.
Den historie og andre fortællinger fra tidligere ansatte i fleks- og skånejobs fik Favrskov Kommune til at tilbyde alle deres borgere at stoppe på arbejdspladsen med øjeblikkelig virkning. Resultatet blev, at syv ud af 11 borgere valgte at stoppe på grund af de dårlige arbejdsvilkår.
- Det, vi hørte fra borgerne var, at der var stort psykisk pres på dem. Som borger i fleksjob kan man ikke arbejde som alle andre, og derfor er der nogen fysiske og psykiske skånebehov. Det, vi oplevede var, at virksomheden ikke var i stand til at tage hensyn til de skånebehov, som borgerne havde brug for, siger beskæftigelseschef i Favrskov Kommune, Anita Jensen.
'Bekymringen er yderligere forstærket'
Aarhus Kommune modtog mailen fra Favrskov, fordi også Aarhus henviste sårbare borgere til Café Kaffegal. Men den mail fik ikke Aarhus Kommune til at handle som Favrskov. Det gjorde Aarhus Kommunes egne trivelsundersøgelser heller ikke. Og opsigtsvækkende nok ej heller de klagemails, som Aarhus Kommune har modtaget fra cirka en tredjedel af alle de skånejobbere, der har været sendt til Kaffegal. Det viser en aktindsigt, som TV2 Østjylland har fået.
I stedet igangsatte Aarhus Kommune deres egen undersøgelse. 17 borgere, der på daværende tidspunkt var ansat eller nyligt fratrådte, blev interviewet om oplevelserne. Undersøgelsen tegner et billede af større problemer med arbejdsmiljøet. I vurderingen skriver Aarhus Kommunes jobcenterchef Jes Holmgaard til beskæftigelseschef Vibeke Jensen:
‘Bekymringen er blevet yderligere forstærket, og jeg anser det for meget betænkeligt, at forvaltningen uændret fortsætter samarbejdet med virksomheden om økonomisk støttede ansættelser med de nu konkret fremsatte oplysninger om belastende arbejdsmiljømæssige forhold fra den langt overvejende del af de støttede ansatte.’
Et tættere samarbejde
Men i stedet for at stoppe samarbejdet med Café Kaffegal, vælger Aarhus at indgå et såkaldt 'tættere samarbejde' med virksomheden. De udpeger en særlig socialrådgiver, der skal samarbejde med Kaffegal og følge op på ansættelserne.
- Der er jo det hensyn til, at der er rigtig mange førtidspensionister, der rigtig gerne vil ud på arbejdsmarkedet igen, siger Vibeke Jensen, der beskæftigelseschef i Aarhus Kommune.
I de efterfølgende to år kommer der fortsat løbende klager. I 2016 bliver kommunen dog endnu en gang gjort opmærksom på problemerne, da en gruppe på 20 borgere henvender sig til kommunen.
Aarhus Kommune vælger derefter at sætte hele samarbejdet på standby. Kommunen sender bud efter Arbejdstilsynet, som indkalder Kaffegals ledelse til et tilsynsmøde. Men det møde bliver aldrig afholdt, da caféens ledelse vælger ikke at møde op.
Arbejdstilsynet skriver i dag i en mail til TV2 Østjylland, at de ganske rigtigt har været på tilsyn, men at deres besøg udelukkende er et øjebliksbillede af situationen:
‘Man kan konkludere, at Arbejdstilsynet på sit tilsynsbesøg ikke har konstateret nogen arbejdsmiljøproblemer på virksomheden. Det betyder ikke, at man kan udelukke, at der kan være problemer på virksomheden, idet der altid er tale om et øjebliksbillede, når vi er på tilsyn på virksomheden.’
Den seneste klage, som TV2 Østjylland har fået aktindsigt i, er fra december 2017. Der er i dag 15 skånejobbere på Café Kaffegal. Leder og direktør Brian Sørensen oplyser til TV2 Østjylland, at alle de ansatte er tilfredse.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.