dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
DK Debat
Analyse: Visitation af hjælp til ældre er for bureaukratisk
Det er ufleksibelt, når visitationen er adskilt fra dem, der skal udføre ældreplejen, fx når en ældre bliver udskrevet.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix (arkivfoto)

Analyse: Visitation af hjælp til ældre er for bureaukratisk

Medarbejderne synes, der går for meget tid med at vurdere de ældres behov og justere hjælpen.

Medarbejderne i ældreplejen oplever processerne omkring visitation af hjælpen til de ældre som bureaukratiske og tidstunge.

Det viser en ny rapport fra Vive, som også peger på muligheder for at effektivisere organisering og visitationsprocesser.

Analysen konstaterer, at der er mange forskellige bestillere af indsatser på grund af den såkaldte BUM-model, som er meget brugt på ældreområdet, hvor man adskiller bestiller og udfører af en offentlig ydelse. 

Når en borger udskrives fra et sygehus, går typisk flere parallelle processer i gang. Visitatorer, sygeplejersker og terapeuter kortlægger borgerens behov og igangsætter indsatser, som medarbejderne i hjemmeplejen skal levere.

Disse bestillere beskriver og definerer, hvilke indsatser der skal udføres, og hvor meget tid der kan bruges på dem – og hvis det skal ændres, kræver det typisk, at hjemmeplejen skriftligt dokumenterer, at der er tale om et nyt og ændret behov.

Ufleksibelt og tidkrævende

Det giver nogle udfordringer, når man spørger personalet, som Vive har gjort. Blandt andet:

  • ufleksible bevillinger i enkeltydelser med standardtider, som ikke altid stemmer overens med borgerens reelle behov
  • begrænsede muligheder for at udøve fagligt skøn i borgerkontakten og tilrettelægge hjælpen efter borgerens aktuelle behov
  • begrænsede muligheder for at justere i ydelser og tid til ydelser, så den matcher den leverede hjælp
  • højt tidsforbrug brugt på formaliseret og skriftlig dialog via omsorgssystemerne.

I stedet har frontarbejdere og visitatorer nogle forslag til forbedringer:

  • bredere og mere fleksible bevillinger
  • (delvis) decentral organisering af visitatorer i form af deltagelse på tværfaglige møder og/eller faste arbejdsdage hos leverandøren
  • planlægning af kørelister med pakker/besøg frem for ydelser
  • organisering i mindre, faste og tværfaglige teams.
Muligt at reducere dobbeltarbejde

Vive vurderer, at der er muligheder for at reducere både dobbeltarbejde og skriftlig kommunikation og dokumentation i de parallelle processer, der foregår mellem visitation, sygepleje, rehabiliteringsteam, hjælpemiddelteam, planlægger og det udførende personale i hjemmeplejen.

Hvordan det præcis kan gøres, kræver yderligere studier, mener Vive.

Rapporten er lavet efter ønske fra Social-, Bolig- og Ældreministeriet, som har ønsket en analyse af frontmedarbejderes tidsforbrug i forbindelse med revisitation på ældreområdet. Den er baseret på 21 interviews med visitatorer, planlæggere og udførende personale, især sosuer, samt kommunale og private leverandører.

Rapporten kan downloades her

ak

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.