dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi
Foto: Colourbox

Anbragte børn uden skolegang

Ny undersøgelse viser, at kommunerne mangler en plan for undervisning hver anden gang et barn bliver anbragt uden for hjemmet
9. DEC 2013 13.00

Alt for mange børn og unge, der bliver anbragt udenfor hjemmet oplever, at deres kommune har taget stilling til deres skolegang. I omkring halvdelen af sagerne mangler der oplysninger om skolegang i den handleplan, som kommunen skal udarbejde i forbindelse med en anbringelse.

- Det er uforståeligt, at det tilsyneladende ikke er blevet bedre, lyder det fra Geert Jørgensen, direktør i LOS, interesseorganisation for de private sociale tilbud, som tager imod nogle af de børn, kommunerne anbringer.

Undersøgelsen er udarbejdet i et samarbejde mellem LOS - De private sociale tilbud og FADD, Foreningen af danske døgninstitutioner for børn og unge. Resultaterne omkring den manglende undervisning i handleplanerne svarer til resultatet fra en undersøgelse fra Børnesagens Fællesråd helt tilbage fra 2006-2007.

- Trods et stigende fokus de seneste år på anbragte børns undervisning og skolegang samt en anbringelsesreform i 2009 er der åbenbart ikke sket ændringer på dette felt, konstaterer Søren Skjødt, formand for FADD.

De to organisationer opfordrer nu kommunerne til en kursændring på området.
- Mange af vores anbringelsessteder har interne skoler og kan dermed selv sørge for at få de unge i undervisning straks. Og flere indhenter store dele af deres manglende undervisning på mindre end den halve tid, fortæller LOS-direktør Geert Jørgensen.

Den manglende fokus på undervisning er paradoksal i forhold til, at netop problemer i forbindelse med skolegangen er det næsthyppigste problem, der nævnes i forbindelse med anbringelse af børn og unge.

Af undersøgelsen fremgår også, at 16 pct. af de anbragte ikke gik i skole, da de blev anbragt. Nogle af dem havde ikke været i skole i helt op til tre år. Kun en fjerdedel af de unge i undersøgelsen modtog ved anbringelsen undervisning i den almindelige folkeskole.

Læs hele undersøgelsen

 

 

kil

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/anbragte-boern-uden-skolegang

GDPR