Handicappede, ældre og andre borgere med specielle behov oplever i stigende grad, at de får ret til at få deres sag behandlet på ny, når de klager til Det Sociale Nævn over en afgørelse, deres kommune træffer, skriver Berlingske.
Siden 2007 er antallet af klager fordoblet, og ud af de 11.173 klagesager i 2011 blev 29 pct. af dem sendt tilbage til kommunerne med besked om at træffe en ny afgørelse. Det er en stigning på fem pct. i forhold til 2009, viser tal fra Ankestyrelsen, som har opgjort antallet af klagesager, der vedører serviceloven.
Der er store regionale udsving i antallet af sager, der skal gøres om. Ved Statsforvaltningen Nordjylland er andelen af omgjorte sager helt oppe på 36 pct., hvilket er 'dybt problematisk', ifølge John Klausen, lektor i socialret ved Aalborg Universitet.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.