'Det giver ikke mening', skrev en kvinde til Udbetaling Danmark, da familiens boligstøtte for et helt år blev krævet tilbagebetalt. Både Udbetaling Danmark og senere Ankestyrelsen afviste kvindens protester, men nu har ombudsmanden givet kvinden ret. Han udtaler samtidig skarp kritik af de to myndigheder for grundlæggende juridiske fejl.
Kvinden skulle tilbagebetale den samlede boligstøtte for 2012, fordi hun angiveligt ikke havde oplyst om en overarbejdsbetaling. Kvinden klagede og fortalte, at hun gentagne gange havde ringet til sin kommune om den ekstra indtægt, men det ændrede ikke Udbetaling Danmarks holdning.
Heller ikke Ankestyrelsen mente, at det var godtgjort, at kvinden havde oplyst om ekstraindtægten. Først da ombudsmanden kom ind i sagen, viste det sig, at Udbetaling Danmark ikke havde indhentet (alle) sagens akter i kvindens kommune. Af kommunens notater fremgik det faktisk, at kvinden i 2012 havde henvendt sig flere gange til kommunen om ændringer i husstandsindkomsten.
Ikke partshørt
Kvinden var heller ikke blevet partshørt, inden Udbetaling Danmark traf afgørelse. Hun vidste dermed ikke, at der var rejst en tilbagebetalingssag, før hun blev mødt med kravet om tilbagebetaling.
- Myndighederne skal oplyse en sag ordentligt og efter omstændighederne partshøre borgeren, før der træffes afgørelse. Det har særlig betydning, når myndigheden - som i dette tilfælde - selv har rejst sagen. Sagen viser, hvor afgørende disse grundlæggende principper er for den enkelte borgers retssikkerhed, siger Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen.
Ankestyrelsen har i forbindelse med ombudsmandens undersøgelse ophævet sin afgørelse og sendt sagen tilbage til Udbetaling Danmark. Ankestyrelsen har pålagt Udbetaling Danmark - når der igen træffes afgørelse om boligstøtten for 2012 - at lægge til grund, at kvinden faktisk havde oplyst om overarbejdsbetalingen.
Ombudsmandens udtalelse kan læses her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.