

ESBJERG: Folketingets Ombudsmand udtaler i dag skarp kritik af, at seks børn måtte vente i et til to år og seks måneder på akutinstitution, Nordstjernen, i Esbjerg Kommune. Institutionen var ifølge ombudsmandens redegørelse i øvrigt også i længere perioder overbelagt.
- Børn og unge, der bliver fjernet fra hjemmet og anbragt på en akutinstitution, er i en voldsomt sårbar situation. Derfor er det afgørende, at kommunen så hurtigt som muligt finder en varig løsning. En akutinstitution er - som navnet siger - en meget midlertidig løsning, fastslår Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen.
Han anfører samtidig, at anbringelse på en akutinstitution kan være nødvendig for at få afdækket barnets behov. Der skal være den fornødne tid til at observere børnene og foretage undersøgelser for at finde det rigtige varige anbringelsessted, hvis børnene ikke skal hjem til forældrene igen. Men i de konkrete sager, som ombudsmanden har undersøgt, burde kommunen efter hans opfattelse væsentligt hurtigere være kommet til en afklaring.
Tilsynsbesøg skabte to sager
Esbjerg Kommune har over for ombudsmanden erkendt, at de seks børn har været længe på akutinstitutionen og for nogle af børnenes vedkommende også for længe. Børnene har siden foråret 2013 været anbragt i varige tilbud.
Ombudsmanden rejste sagen om de lange ophold på Nordstjernen i Esbjerg Kommune efter et tilsynsbesøg på akutinstitutionen i april 2013. Under samme besøg fik ombudsmanden kendskab til et søskendepar, der på trods af mange underretninger alt for sent blev fjernet fra hjemmet og akutanbragt på Nordstjernen.
På trods af 11 alvorlige underretninger fra blandt andre politi, skole og borgere, som kommunen modtog i løbet af et år, tog kommunen ingen reelle initiativer til at hjælpe søskendeparret, fremgår det af ombudsmandens udtalelse fra juli 2014 om sagen.
Ombudsmanden kritiserede i sommeren 2014 skarpt, at kommunen ikke havde hjulpet søskendeparret tidligere, og kaldte kommunens svigt ‘fuldstændig uforsvarligt'. Samtidig bad han Esbjerg Kommune om en redegørelse for, hvordan kommunen fremover vil sikre, at lovregler, der beskytter børn og unge mod omsorgssvigt, bliver efterlevet.
Store forandringer i Esbjerg
Kommunen har nu redegjort for en række tiltag, som den har iværksat som en del af en omfattende forandringsproces i håndteringen af udsatte børn og unge - herunder ændringer i organisationen og opnormeringer både i kommunen, men også ved oprettelse af nye institutioner og akutpladser. Derudover har kommunen for at undgå lignende sager oprettet et kvalitetssikringsteam i familierådgivningen.
Kommunen har desuden over for ombudsmanden tilkendegivet fortsat at ville arbejde med implementeringen af en række konkrete udviklingsplaner.
Der findes ingen lovgtivning, som angiver, hvor længe et barn må være anbragt på en akutinstitution, men ifølge Nordstjernens egen hjemmeside er det ikke meningen, at barnet skal være tilknyttet mere end ca. tre måneder. Ombudsmanden understreger i sin redegørelse, at kommuner i forbindelse med akutanbringelser skal sikre, at anbringelsestiden er så kort som mulig.
FAKTA
Anbringelse uden for hjemmet
Foranstaltninger.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om foranstaltninger, herunder akut anbringelse på en døgninstitution, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller en ungs særlige behov for støtte. Eksempler på andre foranstaltninger er støtte i hjemmet, familiebehandling, kontaktperson og aflastning. (Servicelovens § 52)
Anbringelsessted.
Ved valg af anbringelsessted skal kommunen vælge det anbringelsessted, som bedst kan imødekomme barnets eller den unges behov. Kommunen skal bl.a. lægge vægt på anbringelsesstedets mulighed for at tilbyde nære og stabile voksenrelationer. (Servicelovens § 68b)
Ændring af anbringelsessted.
I det omfang det må anses for nødvendigt under hensyn til formålet med anbringelsen, skal kommunalbestyrelsen på baggrund af det løbende tilsyn med barnet eller den unge på anbringelsesstedet træffe afgørelse om ændret anbringelsessted, behandling, uddannelse m.v. under opholdet. (Servicelovens § 69)
Varighed på akutinstitution.
Der findes ingen regler om, hvor længe børn må eller bør være anbragt på en akutinstitution.
Kapacitet.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der er det nødvendige antal pladser på døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner for børn og unge, som på grund af sociale eller adfærdsmæssige problemer har behov for at blive anbragt uden for hjemmet. (Servicelovens § 67)
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.