Muskelsvindfonden har spurgt alle landets skoleelever med muskelsvind, hvordan de føler, de klarer sig i fagligt. Her svarer kun halvdelen af børnene fra 4.-9. klasse, at de føler, de kan følge med fagligt. Blandt alle skoleelever er det tal tre ud af fire. Thomas Krog, handicappolitiskmedarbejder i Muskelsvindfonden, siger:
- Det er ikke imponerende tal, når man tænker på, at de færreste fra gruppen kan gå ud af 9. klasse og komme i lære som murer, frisør eller mekaniker.
Undersøgelsen tyder på, at en sandsynlig grund til, at eleverne føler, de sakker bagud fagligt, skyldes ekstra fravær fra skolen, som følger med, når man har muskelsvind. Mere end tre ud af 10 er forhindret i at komme i skole en dag om ugen på grund af Muskelsvind. Thomas Krog vurderer, at et fravær på i nærheden af 20 pct. ikke kan undgå at påvirke det faglige niveau.
Bekendtgørelsen om sygeundervisning af elever i folkeskolen og frie grundskoler skulle egentlig forhindre at børn i sakker bagud i skolen, men det er langt fra alle skoler, som er deres ansvar bevidst. Thomas Krog minder om, at skolerne har et ansvar for at vurdere behovet for sygeundervisning og sørge for, at nødvendig undervisning iværksættes. Vi har stort set ikke kendskab til nogen steder, hvor det sker.
Mere koordinering
Foruden et øget engagement fra skolerne kan flere tiltag, ifølge Thomas Krog, forhindre at eleverne sakker fagligt bagud:
- Først og fremmest skal vi have de forskellige offentlige instanser til at tale bedre sammen. Hyppige besøg hos eksempelvis fysioterapeut, læge og kommune skal koordineres, så fraværet mindskes.
Muskelsvindfonden foreslår også en mulighed for at kompensere for fraværet med ekstra lektiehjælp eller at give eleverne mulighed for tage et ekstra år.
- Det kan være et særligt 10. klasses efterskoleophold, hvor der er en linje målrettet mod at få samlet op og gjort klar til folkeskolens afgangseksamen. Eller et ekstra år i gymnasiet. Her kender vi i forvejen det firårige gymnasium for elitesportsudøvere. En tilsvarende model kan måske overføres til unge med handicap, der har forsømt skolen lige så meget på grund af handicap, som sportsudøverne har på grund af deres sport., siger Thomas Krog.
Resultaterne fra undersøgelsen viser også, at på trods af udfordringerne med fagligheden er børnene med muskelsvind mindst lige så glade for at gå i skole som andre børn. For eleverne i 0.-3. klasse ser det faktisk ud som om, man er gladere end gennemsnittet for sin skole og klassekammerater, hvis man har muskelsvind. I undersøgelsen svarer hele otte ud 10 af børnene med muskelsvind, at de tror de fleste andre børn i klassen kan lide dem, mens det kun er knap seks ud 10 af alle skolebørn fra 0.-3. klasse.
I alt er der 256 skoleelever med muskelsvind i Danmark.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.