HADERSLEV: Kommunes nye bosætningskoordinator Anita Tøt er klar til at byde tilflyttere velkomne. Hun tager sig særligt at tilflyttere fra udlandet, som ofte står over for en kompleks mængde af opgaver, før der for alvor er ro om arbejds- og familielivet i et nyt land.
Tidligere har det været den enkelte virksomheds opgave at fortælle den nye ansatte om, hvordan man skaffer sig en dansk konto, arbejds- og opholdstilladelse, hvordan man finder en bolig, får passet sit barn, hvor man finder en fritidsinteresse og meget mere. Fremover kan bosætningskoordinatoren hjælpe - også med at fortælle om de opgaver, der skal løses af andre myndigheder.
- For virksomhederne betyder det naturligvis, at de kan koncentrere sig om andre ting i opstartsperioden. Det betyder forhåbentlig også, at den nye ansatte føler sig godt taget imod og hurtigere føler sig hjemme i vores kommune. Vi forventer derfor også, at bosætningskoordinatorens indsats kan medvirke til fastholdelsen af de nye medarbejdere, udtaler borgmester H.P. Geil.
Virksomheder i Haderslev Kommune, der skal have en ny medarbejder, der måske kommer fra udlandet, kan tage kontakt til bosætningskoordinator Anita Tøt og få en snak om, hvordan hun kan hjælpe virksomhedens kommende medarbejder på plads.
Haderslev Kommune er medlem af foreningen work-live-stay southern denmark, som er initiativtager bag etableringen af en bosætningskoordinerende service i alle kommuner i Region Syddanmark.
Foreningen, der har medlemmer blandt både private virksomheder og offentlige organisationer, arbejder også med andre initiativer for at styrke tiltrækningen og fastholdelsen af højtuddannet udenlandsk arbejdskraft i regionen
kil
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.