
LANGELAND: Langeland Kommune – mere specifikt dens familieafdeling – har i de seneste år været genstand for omfattende kritik på grund af fejl og lovbrud i sagsbehandlingen af flere børnesager.
I november 2022 blev det besluttet at lade et eksternt konsulentfirma gennemgå og undersøge alle igangværende tvangsfjernelsessager for at identificere og rette op på fejl i sagsbehandlingen, hvilket DK Nyt tidligere har beskrevet.
Denne beslutning kom, som nævnt, i kølvandet på afsløringer af alvorlige mangler i kommunens håndtering af børnesager, hvilket efterfølgende førte til en række undersøgelser og stor politisk opmærksomhed.
"Beskyldt for at handle i ond tro"
Fyns Amts Avis har fulgt sagen løbende, og for nylig bragte avisen en artikel, hvori flere eksperter kritiserede kommunaldirektør Jani Lis Hansen og socialchef Torben Lønberg for deres håndtering af den omstridte sag.
Sagen kort
Langeland Kommune bestilte i november 2024 to eksterne undersøgelser for at belyse behandlingen af mere end 250 børnesager, herunder tvangsfjernelser.
Ifølge dokumenter, som Fyns Amts Avis er i besiddelse af, blev de firmaer, der bød på opgaven, direkte bedt om ikke at vurdere fejl i kommunens afgørelser og se bort fra, om retsgrundlaget for undersøgelserne var på plads. Derudover afviste kommunen et tilbud om at analysere kvaliteten af børnepsykologiske undersøgelser og undlod at informere kommunens politikere om de faktiske rammer for undersøgelserne. I sidste ende valgte kommunen at indgå aftale med Marselisborg Consulting – det firma, der tilbød den mindst omfattende undersøgelse.
Efterfølgende forklarede administrationen, at der ikke var juridisk grundlag for at lade eksterne firmaer vurdere kommunens afgørelser.
Men ifølge Bente Adolphsen, der er juridisk konsulent med 30 års erfaring med jura indenfor børne- og familieret, er det utænkeligt, at man i kommunens administration ikke tilrettelagde forløbet med henblik på at frikende egen socialforvaltning, som i årevis har begået en række graverende fejl i sager om blandt andet tvangsanbringelser, skriver Fyns Amts Avis.
Få timer senere sendte kommunaldirektøren sine "interne bemærkninger" i form af en mail til kommunalbestyrelsen som reaktion på artiklen, hvor hun selv beskriver, at hun blev "beskyldt for at handle i ond tro" af en ekspert og politiker. Fyns Amts Avis har efterfølgende reageret på mailen, som også DK Nyt er i besiddelse af.
Indledende i mailen til kommunalbestyrelsen skriver hun således:
"Jeg har ikke noget ønske om at dele min private oplevelse af at blive udskammet som uhæderlig eller tilsvarende. Men jeg vil gerne knytte nogle kommentarer til den del af artiklen, som handler om baggrunden for mine handlinger."
Hun har tidligere afvist at lade sig interviewe af Fyns Amts Avis på baggrund af mailen til kommunalbestyrelsen. Men til DK Nyt er kommunaldirektøren nu gået med til at give skriftlige svar om sagens håndtering og de beslutninger, der er truffet undervejs.
Her svarer hun blandt andet, at konsulenterne blev bedt om at se bort fra eventuelle fejl i kommunens afgørelser, og om der overhovedet var retsgrundlag for en sådan undersøgelse, fordi familieafdelingen i sidste ende står med ansvaret for tvangsfjernelserne.
"Centerchefen bestilte den eksterne gennemgang for at få hjælp til at gennemgå alle sagsbehandlingsskridt og identificere, om der var begået fejl, og hvilke fejl der var tale om. På det grundlag ville han og afdelingslederen vurdere, om de fundne fejl havde indflydelse på afgørelsesgrundlaget og dermed også afgørelserne.
Når konsulenterne blev bedt om at se bort fra at vurdere afgørelserne, så skyldes det, at Familieafdelingen i sidste ende alligevel står med ansvaret for at træffe afgørelsen. Det var centerchefens forståelse, at afdelingslederen og han havde den tilstrækkelige faglige indsigt til at vurdere, om fejl i sagsbehandlingsskridt havde indflydelse på afgørelsesgrundlaget," skriver hun.
Du nævner i redegørelsen, at du har det øverste ansvar for administrationens handlinger. Samtidig skriver du:
"Selv om avisen og enkelte eksperter lader til at antage det, så tror jeg ikke, at nogen andre forventer, at jeg ved alt, hvad alle ansatte foretager sig."
Hvem er det, der ikke forventer, at du ved, hvad administrationen foretager sig?
"Det er min opfattelse, at ingen eller kun meget få mennesker overhovedet forventer, at den øverst ansvarlige på en arbejdsplads med mere end 1.100 ansatte ved, præcist hvad hver enkelt medarbejder foretager sig. Som på mange andre arbejdspladser sker der også i Langeland Kommune en delegation af opgaver. Derfor ved afdelings- og teamledere, hvad medarbejderne arbejder med og hvordan. Centercheferne har en tæt dialog med afdelings- og institutionslederne. Som kommunaldirektør er jeg sjældent involveret i enkeltsager og endnu sjældnere i borgersager. Jeg blander mig aldrig i selve sagsbehandlingen eller i de faglige afgørelser i borgersager. Den arbejdsdeling tror jeg egentlig, at de fleste mennesker både forstår og har respekt for."
Hvad var rationalet bag, at centerchefen selv omprioriterede midler til den eksterne gennemgang uden politisk behandling?
"Rationalet var, at centerchefen ønskede en sagsgennemgang. Derfor indhentede han tilbud på det. Da han havde fået priserne, vurderede han, at de billigste tilbud kunne håndteres inden for afdelingens budget. Derfor behøvede han ikke en tillægsbevilling. Af hensyn til fremdriften i sagsgennemgangen valgte han derfor at sætte i gang med en undersøgelse af de igangværende anbringelsessager."
Ser du et problem i, at økonomiudvalget og kommunalbestyrelsen dermed ikke fik mulighed for at drøfte og godkende den valgte metode?
"Jeg kan se både fordele og ulemper ved den fremgangsmåde. Fordelen er, at chefen med den valgte løsning sørgede for at få sagsgennemgangen iværksat hurtigt uden at belaste afdelingens ansatte med yderligere opgaver og uden en tillægsbevilling. Ulemperne er, at det har skabt tvivl om motiverne og om politikernes indflydelse på retningen i Familieafdelingen. Men igen må jeg nævne, at den eksterne sagsgennemgang ikke er et påbud fra Ankestyrelsen."
Hvordan vil du som kommunaldirektør konkret genopbygge borgernes tillid?
"Der er ingen snuptagsløsning eller en genvej til at forbedre tilliden. Det kræver hårdt arbejde over et langt stræk. Derfor arbejder jeg sammen med velfærdsdirektøren på at ændre i vores praksis. Det indebærer en ændring af både velfærdsdirektørens ledelsestilsyn med afdelingen og afrapporteringen til os i direktionen og til det politiske niveau. Samtidig har kommunalbestyrelsen besluttet en massiv styrkelse af området med en opnormering i afdelingen med 60 pct., som skal skabe ro og langt mere tid til sager og gensidig sparring blandt medarbejderne for at minimere mulige fejlkilder i sagsbehandlingen."
Har du undervejs i forløbet overvejet, om du personligt bør tage konsekvensen af kritikken og behandlingen af sagerne og trække dig fra din stilling som kommunaldirektør?
"Jeg er naturligvis påvirket af hele forløbet og det, den gør ved tilliden til organisationen, ligesom jeg løbende altid - og også i denne situation - gransker mine egne handlinger og hændelsesforløb. Men nej, det er min opgave at finde overordnede løsninger og give arbejdsrum til, at ledere og medarbejdere kan få området til igen at blive velfungerende."
Kommunaldirektørens oprids over tidslinjen
I mailen til kommunalbestyrelsen vedhæfter kommunaldirektøren et oprids over tidslinjen for forløbet om at indhente eksterne aktører til at gennemse sager i Familieafdelingen. Tidslinjen ses nedenfor.
3. oktober 2022: Tilbudsindhentning på ekstern gennemgang af sager i Familieafdelingen. Her antages det, at der skal ske en politisk godkendelse af finansieringen af opgaven, hvorfor der ikke kan forventes svar på tilbuddet før efter 13. november 2022.
31. oktober 2022: Centerchef ønsker at komme hurtigt i gang og prioriterer midler i familieafdelingen til betaling af sagsgennemgangen. Eksterne konsulenter orienteres om, at processen sættes i gang hurtigere end først planlagt, og at der ikke skal afventes en politisk behandling medio november 2022.
3. november 2022: Ankestyrelsen fremsender et påbud: Ankestyrelsen vurderer, at Langeland Kommune i forbindelse med kommunens behandling af sager i Familieafdelingen ikke har overholdt en række bestemmelser i offentlighedsloven, forvaltningsloven, retssikkerhedsloven og serviceloven. […] Det er derfor også Ankestyrelsens vurdering, at kommunen bør gennemgå samtlige igangværende sager og eventuelt afsluttede sager i Familieafdelingen med henblik på at sikre, at de trufne afgørelser er korrekte, og at reglerne er overholdt. Kommunen skal i den forbindelse tage stilling til, hvilke af de afsluttede sager der er relevante at gennemgå.
28. november 2022: Børne- og Skoleudvalget (undtagen udvalgsformanden) godkendte fremgangsmåden.
12. december 2022: Et enigt Økonomiudvalg godkendte fremgangsmåden.
19. december 2022: En enig Kommunalbestyrelse godkendte den valgte fremgangsmåde.
6. februar 2023: Ankestyrelsen oplyser, at den på baggrund af Kommunalbestyrelsens opfølgning ikke foretager sig yderligere.
22. februar 2023: Administrationen forklarer, hvorfor en anden aktør ikke kan foretage vurderinger af eller give indstillinger til afgørelser. Begrundelsen er, at det er en myndighedsopgave, som anden aktør ikke har lovhjemmel til at udføre. Det fremgår bl.a., at:
• Adgangen til at anvende konsulent og/eller vikarydelser i myndighedsarbejdet beror på en konkret vurdering af opgavens indholdsmæssige specifikation, idet delegation af myndighed kræver udtrykkelig hjemmel. Serviceloven indeholder ikke en sådan hjemmel til delegation af myndighedsudøvelse.
• Der skelnes ved anvendelsen af konsulent og/eller vikarydelser mellem ’anden aktør’-konstruktioner og klare entydige vikaraftaler, hvor der ikke er tale om overdragelse af opgavevaretagelsen.
• En kontrakt med konsulent/vikarbureau om løsning af en specifik opgave kan således blive betragtet som en ’anden aktør’ konstruktion, men være tilladt i det omfang, at konsulenten/vikaren alene bidrager med sagsoplysning og sagsbehandlingsskridt, og så længe aktøren ikke har indflydelse på afgørelsesproces og afgørelsens endelige indhold. Hvis en anden aktør overskrider den aftalte opgaveafgrænsning ved eksempelvis at udarbejde en vurdering, analyse og/eller indstilling til afgørelse, er der tale om en myndighedsopgave uden lovhjemmel.
Som det fremgår, har administrationen direkte givet udtryk for, at en anden aktør kan foretage sagsforberedende arbejde.
7. marts 2023: Et enigt Børne- og Skoleudvalg godkender proces for videre sagsgennemgang, bl.a.: Tids- og procesplanen tager samtidig højde for, at den samlede analyse falder i tre delforløb, hvor der i første fase foretages en særlig aftalt metodisk sagsgennemgang ved ekstern konsulentvirksomhed. Herefter foretager administrationen (centerchef og leder af Familieafdelingen), med udgangspunkt i afrapporteringen på enkeltsagsniveau, en individuel konkret vurdering af sagen, samt iværksætter eventuelle opfyldende og nødvendige sagsbehandlingskridt. Denne anden fase kan f.eks. indebære, at den enkelte sag skal suppleres med nye oplysninger. Det er den samme proces, som i marts måned iværksættes for de sager, som allerede er gennemgået eksternt, og har været præsenteret for Børne- og Skoleudvalget på mødet 22. februar 2023. Det fremgår ligeledes af bilaget, at ekstern konsulent gennemgår sagerne og ledelsen foretager vurderingen af sagerne.
13. marts 2023: Ankestyrelsen orienteres om Børne- og Skoleudvalgets godkendelse af tids- og procesplan for den videre sagsgennemgang.
4. maj 2023: Ankestyrelsen kvitterer for modtagelse af tids- og procesplanen.
11. september 2023:
• Kommunalbestyrelsen vedtager bevilling til proces besluttet i Børne- og Skoleudvalget den 7. marts
• Kommunens daværende juridiske chefkonsulent skriver en e-mail til De Radikales kommunalbestyrelsesmedlem, hvori hun besvarer spørgsmål, han har fremsat om kommunalbestyrelsesmødet samme dag. I sin besvarelse henviser juristen bl.a. til sagsfremstillingen til Børne- og Skoleudvalget 22. februar 2023. E-mailen sendes i kopi til kommunaldirektøren og stabs- og økonomichefen, som altså ikke har formuleret indholdet, men har fået juristens svar til orientering.
21. september 2023: Langeland Kommune orienterer om, at der den 11. september 2023 er vedtaget bevilling af den indsats, et enigt Børne- og Skoleudvalg besluttede den 7. marts 2023.
26. oktober 2023: Ankestyrelsen kvitterer for modtagelse af orientering om bevilling til videre gennemgang af sagerne. Ankestyrelsen noterer videre: Derudover fremgår det, at den indholdsmæssige gennemgang af sagerne er uændret, og der henvises til beslutning af den 6. marts 2023 i Børne- og Skoleudvalget. Vi lægger derfor til grund, at der fortsat vil være en gennemgang af sagerne i administrationen med henblik på en konkret og individuel vurdering af hver enkelt sag som opfølgning på den gennemgang, der bliver udført af den eksterne konsulentvirksomhed.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.