EGEDAL: Efter længere tids forhandlinger er Egedal Lærerkreds i Danmarks Lærerforening og kommunen blevet enige om et såkaldt 'forståelsespapir', der beskriver, hvordan lovgivningen om lærernes arbejdstid skal fortolkes i Egedals fire skoledistrikter. Det nye administrationsgrundlag er blevet til med udgangspunkt i de 15 punkter om arbejdstid, som er en del af overenskomsten mellem KL og Danmarks Lærerforening.
Forståelsespapiret, der er underskrevet af både centerchef Egon Agerlin og kredsformand Steen Herløv Madsen, forbedrer på en række punkter lærernes arbejdsvilkår. Helt konkret er parterne blevet enige om, at skolelederne skal planlægge med mere sammenhængende forberedelsestid og tilstræbe, at den ugentlige undervisningstid ikke overstiger 26 lektioner for den enkelte lærer. Samtidig medfører forståelsespapiret, at lærernes arbejdsmiljø bliver forbedret, fordi opgaverne nu kan blive mere klart defineret og prioriteret.
- Papiret sikrer ordentlige arbejdsvilkår for lærerne med mulighed for mere forberedelsestid og færre undervisningstimer. Det skulle gerne medvirke til at nedbringe sygefraværet og fastholde flere lærere, siger centerchef for Skole og Dagtilbud, Egon Agerlin, som bakkes op af lærernes kredsformand Steen Herløv Madsen.
Egedal Kommune vurderer, at 'forståelsespapiret' ikke har nogle økonomiske konsekvenser.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.