dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi
Det er bl.a. en plakat som denne fra kampagnen 'Et spørgsmål om ære', ukendte bagmænd har ændret budskabet på (FOTO: Kampagnen 'Et Spørgsmål om ære').

Falske plakater misbruger budskab fra ministerium

En kampagne, der skal oplyse om hjælp i æresrelaterede konflikter, bliver nu brugt til at modarbejde social- og integrationsministeriets budskab

Det var tænkt som oplysning og en håndsrækning til bl.a. medlemmer af indvandrer-familier, hvor valget af ægtefælle og debat om kønsroller kan give anledning til konflikt. Men nu er en række plakater og klistermærker i kampagnen 'Et spørgsmål om ære', som Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har sat op rundt i landet, blevet kopieret - med modsatrettede budskaber.

Fx bliver der på flere plakater opfordret til, at muslimske familier ikke skal opdrage deres børn eller til at smide tørklædet. Plakaterne er set i Aarhus, Værebro, Ballerup, Kokkedal og Tingbjerg i København, men har ikke korrekt afsender på, oplyser ministeriet.

En del af ministeriets kampagne foregår også på Facebook, hvor temaet 'ære' kan blive debatteret. Og det er det absolut blevet, men har med de 'falske' plakater taget overhånd, mener integrationsminister Manu Sareen (R).

- Der har allerede været en til tider meget heftig og følelsesladet debat på kampagnens facebook-side, hvor visse personer har givet udtryk for meget konservative holdninger til, hvad unge muslimer må og ikke må. Og nu ser vi så falske plakater, der bruger vores logo. Det vidner jo om, at kampagnen har formået at sætte emnet på dagsordnen lokalt. Jeg må sige, at bagmændene ser ud til at have en vis humor - men det er ikke i orden at sende sine budskaber ud under falsk flag. Det ville klæde personerne bag snydeplakaterne at stå frem, så vi kan tage debatten om unges rettigheder ansigt til ansigt, siger han.

hns

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/falske-plakater-misbruger-budskab-fra-ministerium

GDPR