dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi
Journaliseringen i kontanthjælpsmodtageres sager i København halter gevaldigt, konstaterer kommunens borgerrådgiver Johan Busse. Foto

Fejl i 10 ud af 10 kontanthjælpssager i København

Borgerrådgiveren giver hård kritik til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen efter fejl i kontanthjælpsmodtageres sager
9. MAJ 2014 9.53

KØBENHAVN: De interne retningslinjer for journalisering i Københavns Kommune bliver ikke fuldt i Ydelsesservice. Sådan lyder konklusionen fra borgerrådgiver Johan Busse i en rapport om kommunens journalisering.

I en stikprøve på 10 sager hos kontanthjælpsmodtagere, som afdelingen for ydelser - Ydelsesservice - under Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen har behandlet, har rådgiveren fundet fejl i samtlige 10 tilfælde.

Det er især mangel på sigende titler og gennemskuelighed i sagernes beskrivelser, som halter, lyder kritikken. Ifølge kommunens interne journaliseringsregler skal det klart fremgå i en overskrift, hvad sagen handler om, fx ud fra emnefeltet i en mail. Det skal gøre det let at finde hurtigt frem til sagen, også efter den er afsluttet og arkiveret.

'Jeg finder dette meget beklageligt, idet det afspejler sig i den praksis, der er blandt enhedens medarbejdere i forhold til journalisering, og i værste fald kan betyde brud på journaliseringssikkerheden i form af, at dokumenter overses, eller at deres indhold misforstås,' skriver borgerrådgiver Johan Brusse i rapporten.

Flere sager mangler fysiske dokumenter
I en del sager er det dog ikke kun overskriften, der mangler, men hele dokumenter. Borgerrådgiveren kritiserer, at der i flere tilfælde ikke fysisk eksisterer dokumenter, som ellers fremgår af en sags dokumentoversigt og journalføring.

'Jeg finder dette kritisabelt, da det vil kunne få betydning for, om der ved en anmodning om aktindsigt gives indsigt i alle sagens dokumenter', skriver Johan Brusse.

Hvis forvaltningen dog i øvrigt udviser 'den fornødne omhyggelighed' i de elektroniske journaliseringer, mener borgerrådgiveren ikke, at sagsbehandlerne er forpligtigede til at notere, at breve bliver modtaget. Så længe brevet blot omhandler noget, der allerede er noteret i sagen.

Borgerrådgiveren har bedt Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen om at udarbejde nye interne retningslinjer, der skærper journaliseringen.

E: Borgmesteren sjofler arbejdsløse
De mange fejl i journaliseringen får Enhedslisten til at lange ud efter beskæftigelsesborgmester Anne Mee Allerslev (R).

- Beskæftigelsesborgmesteren sjofler de arbejdsløse, som risikerer at miste penge, som de har krav på. Samtidigt kan borgeren ikke regne med at få medhold i en berettiget klage, når sagsakterne sejler" siger Ulrik Kohl (E).

Han påpeger, at flere kontanthjælpsmodtagere på grund af fejlene i deres sager ikke kan få korrekt indsigt i deres sager, hvis de søger om aktindsigt.
Sagen bliver nu taget op på et møde i Københavns Kommunes Beskæftigelsesudvalg.

 

Læs hele rapporten her

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/fejl-i-10-ud-af-10-kontanthjaelpssager-i-koebenhavn

GDPR