
Undersøgelsen blev sat i gang i foråret 2013 af Kulturstyrelsen og 42 kommuner. 27.000 brugere fordelt mellem 179 biblioteker deltog i undersøgelsen, der viser, hvad biblioteksbrugere synes om deres bibliotek og de mange forskellige tilbud, som stilles til rådighed. Undersøgelsen er der mest omfattende af sin art hidtil.
Generelt er der meget stor tilfredshed og især med service, hjælp og vejledning fra personalet.
Mødested og frirum
Størstedelen af brugerne kommer på biblioteket for at benytte de klassiske tilbud; låne, læse og gå til arrangementer.
Men brugerne er også begejstrede over bibliotekets rum, både som mødested og som rum til fordybelse, og de anbefaler gerne andre at benytte bibliotekerne.
Tendenserne er stort set uændrede i forhold til en tilsvarende undersøgelse fra 2011.
Digitale tilbud
For de digitale tilbud, som bibliotekerne de senere år har satset stort på, med blandt andet E-reolen, Filmstriben, Bibzoom, er der positive takter. Det generelle kendskab til film, e-bøger, musik og lydbøger er øget. Udviklingen følges tæt af Kulturstyrelsen.
- Vi kan se, at kendskabet til bibliotekernes digitale tilbud er steget. Dog gælder det i mindre grad brugen af dem, hvilket er en anledning til at se nærmere på, hvordan vi kan gøre bedre opmærksom på dem, og hvordan vi i endnu højere grad kan målrette tilbuddene til brugernes behov, siger chefkonsulent i Kulturstyrelsens bibliotekskontor, Jonna Holmgaard Larsen.
Fakta om undersøgelsen
Blandt besvarelserne var 66 pct. kvinder og 34 pct. mænd. Tilfredsheden er generelt større i de mindre kommuners biblioteksvæsener. Personalet i de små kommuners biblioteksvæsener bliver brugt mere og til flere forskellige opgaver, hvorimod de større biblioteker har markant flere brugere, der aldrig bruger personalet.
lcl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.