dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi

Folkeskolens effekt på integration undersøges

KORT NYT
27. JUL 2016 7.48

En ny stor undersøgelse fra Aarhus Universitet blandt 6000 børn og unge skal kortlægge hvordan folkeskolen påvirker børns præstationer i skolen, deres selvværd samt deres samfundsmæssige deltagelse både på kort og lang sigt, skriver Kristeligt Dagblad. Undersøgelsen er støttet med 6,2 mio. kr. af Rockwool Fonden.

Andre undersøgelser har vist, at drenge med etnisk minoritetsbaggrund er den gruppe, der klarer sig dårligst i skolen. En analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at en tredjedel af indvandrerdrengene ikke opnår karakteren 2 i både matematik og dansk ved folkeskolens afgangsprøve, mens det til sammenligning gælder 15,7 pct. af de etnisk danske drenge.

- Skoler står over for en voksende udfordring, fordi børn med ikke-vestlig baggrund ­- og især drengene - halter efter de etnisk danske elever. Det er genstand for stor politisk diskussion, hvordan man bedst integrerer indvandrere i skolen. Men rent forskningsmæssigt ved vi ikke, hvad der virker, siger professor i statskundskab Per Mouritsen fra Aarhus Universitet, der leder undersøgelsen.

mk

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/folkeskolens-effekt-paa-integration-undersoeges

GDPR