KØBENHAVN: Medarbejdere i København Kommunes socialforvaltning har i en række tilfælde bevidst forhalet sager, oplyser DR København. Konkret har medarbejderne i forvaltningen undladt at sende en række færdigbehandlede, forsinkede afgørelser videre til borgerne.
Bevæggrunden har været et ønske om at leve op til et politisk mål om, at maksimalt 20 pct. af de sager, der afsluttes om ugen, må have overskredet fristerne for sagsbehandlingstid. Kommunens egen revision har fundet frem til fem tilfælde, hvor medarbejderne bevidst har holdt afgørelserne tilbage i flere uger for ikke at overskride den ugentlige målsætning.
- Der er ikke nogen som helst tvivl om, at det her er i strid med god forvaltningsskik, siger advokat med speciale i socialret Mads Krøger Pramming til DR København.
Københavns Kommune blev gjort opmærksom på den kritsable praksis ved at en medarbejder i Borgerservice Handicap henvendte sig via kommunens whistleblowerordning. Medarbejderen skrev i sin henvendelse, at 'jeg har selv måtte vente to uger med at sende en færdiggjort sag ud, og jeg har kollegaer, som også har måtte vente'.
Af revisionens rapport fremgår det, at de forhalede sager ikke har haft betydning for indholdet i afgørelserne. Men forsinkelserne har betydet længere ventetid for borgeren, og det er problematisk, siger Danske Handicaporganisationers formand Thorkild Olesen, der kalder forvaltningens forhaling 'fuldstændig uacceptabel'.
- Det betyder jo, at man går i uvished og at man bliver utryg ved, hvad der foregår. Det har en stor betydning for den enkelte borger, siger han til DR København.
Socialdirektør Anders Kirchhoff beklager, at nogle afgørelser ikke er blevet ekspederet hurtigst muligt. Siden han blev opmærksom på det i februar, er der iværksat tre initiativer, som skal bremse den praksis:
- Vi har meldt meget klart ud, at det skal stoppe med det samme. Vi har ændret vores måde at opgøre statistikker på. Og så har vi lavet et sæt meget klare retningslinjer for, hvad god sagsbehandling er og skal være, forklarer Kirchhoff, siger han til DR København.
De forhalede sager handler om tabt arbejdsfortjeneste samt merudgifter til børn og voksne med handicap. Ifølge loven skal den slags sager behandles inden for 8 og 10 uger
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.