dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi

Grænseløst arbejde koster ressourcer i privatlivet

FTF-undersøgelser kortlægger medlemmers arbejdsliv

Fire ud af ti ansatte oplever, at de næsten altid står til rådighed for jobbet uden for arbejdstiden, og mange tager fritiden til hjælp for at nå deres opgaver, viser en ny stor undersøgelse fra FTF ifølge Ugebrevet A4.

Undersøgelsen bygger på tal fra dels det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø baseret på svar fra ca. 27.000 personer, heraf knap 6.000 FTF’ere, dels en undersøgelse af FTF’ernes psykiske arbejdsmiljø baseret på svar fra ca. 7.000 personer, samt en række case-interviews.

Tre ud af fire FTF’ere er offentligt ansatte og FTF's kortlægning af egne medlemmers arbejdsliv viser, at arbejdet for hver femte FTF’er konstant trækker ressourcer ud af privatlivet, og for mange faggrupper er arbejdsopgaverne umulige at nå i arbejdstiden.

Især dem med borgerkontakt
Det gælder særligt dem, der har kontakt med borgere, klienter og patienter: Hver anden socialrådgiver oplever eksempelvis, at det ofte eller altid sker, at de ikke når alle deres arbejdsopgaver indenfor arbejdstiden, og mere end hver tredje socialrådgiver har sjældent eller aldrig tid nok til arbejdet.

- Det billede, vi ser i kortlægningen, er en grænseløshed der har bredt sig i en grad, at det er blevet en alvorlig belastning. Det gælder mange ansatte på arbejdsmarkedet generelt, og i særlig høj grad en række faggrupper på FTF-området, som fx sygeplejersker, socialrådgivere, it-professionelle og politibetjente, siger Bente Sorgenfrey til Ugebrevet A4.

- Ledelseskommissionen bør se på, hvordan det grænseløse arbejde påvirker folk, og undersøge hvad man kan gøre for at begrænse omfanget, siger Bente Sorgenfrey med henvisning til det kommissionsarbejde, som minister for offentlig innovation Sophie Løhde (V) skal stå for.

I en mail til Ugebrevet A4 svarer Sophie Løhde:

- For mange medarbejdere er den større fleksibilitet en fordel. Men det er den ikke for alle, og derfor skal man også på den enkelte arbejdsplads sørge for at finde den rette balance mellem arbejde og privatliv til gavn for både den enkelte medarbejder og for brugerne af den offentlige sektor. Og her har ledelsen selvfølgelig også et stort ansvar. Hvis vi skal levere god offentlig service, skal medarbejderne mødes af dygtige ledere, der kan engagere, motivere og skabe rammerne for gode resultater. Det skal den kommende ledelseskommission blandt andet hjælpe med til at sikre.

mk

Læs eller download undersøgelsesrapporten.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/graenselost-arbejde-koster-ressourcer-i-privatlivet

GDPR