
KØBENHAVN: Det kan lade sig gøre at inkludere børn med særlige behov med et godt resultat. Og det gavner også de andre børn social og fagligt. Det konkluderer to forskere efter at have gennemtrevlet relevant forskning på området.
- Vi har undersøgt en række studier, der både har drejet sig om faglige og sociale effekter af inklusion både i forhold til elever med særlige behov og i forhold til elever uden. Og flere af undersøgelserne viser, at inklusion i den almene undervisning er til gavn for både elever med særlige behov og almenelever, siger Michael Søgaard Larsen, den ene af de to forskere bag rapporten til folkeskolen.dk.
For Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening , gør det ikke en stor forskel, at der nu findes en rapport, der viser, at inklusion kan virke. Men inklusion må aldrig blive en spareøvelse:
- Vi har slet ikke været i tvivl om, at det kan føre til større fagligt udbytte, hvis man griber inklusion rigtigt an. Indtil nu har man bare ikke diskuteret, hvordan vi vil inkludere, siger han.
bi
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.