
Inklusion i skolerne fremmer ikke i sig selv læring og trivsel hos børn med særlige behov og gør generelt hverken fra eller til, viser en stor samlet undersøgelse, der bygger på 94 nyere studier fra OECD-lande, oplyser Vive (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd).
- Det skyldes sandsynligvis, at børn med særlige behov har meget forskelligartede styrker og svagheder. Derfor er inklusion i almindelige skoleklasser ikke en ’one size fits all’-løsning, der pr. automatik fremmer læring og trivsel for alle børn med særlige behov, siger seniorforsker Nina Thorup Dalgaard og understreger samtidig, at det ud fra reviewet er fuldt ud muligt, at nogle former for inklusion har positiv effekt for nogle grupper af børn.
Stigende brug af inklusion har ført til flere studier og analyser, og Vives forskningsoversigt giver generelt en kvalificeret viden, der kan bruges af politikere, organisationer og instanser.
- Den peger også på, at fremtidig forskning bør undersøge børn med forskellige typer af særlige behov hver for sig for at kunne nærme sig svaret på, hvilke typer af skoletilbud som passer bedst til hvilke børn, siger Nina Thorup Dalgaard.
Kun godt for nogle
Undersøgelsens i alt 94 studier er alle publiceret efter år 2000 og udgør derfor den mest aktuelle viden på området. Der er tale om såkaldte effektstudier, hvilket betyder, at der er lavet sammenlignende studier af effekten af inklusion. Konkret er børn med særlige behov, som går i specialskole eller modtager specialundervisning, blevet sammenholdt med børn med særlige behov, der er inkluderede i den almene undervisning.
Data fra 15 studier er blevet brugt i en række metaanalyser, der undersøgte graden af læring i form af matematik og læsning/stavning samt trivslen hos børnene. Og her findes der både en del studier, der viser, at inklusion fremmer trivsel og læring, og studier, der viser det modsatte.
Det fører til den samlede konklusion, at det er meget usandsynligt, at børn med særlige behov generelt får bedre trivsel eller læring ud af inklusion i almindelige skoleklasser.
Resultaterne af undersøgelsen fremlægges i en videnskabelig artikel “The effects of inclusion on academic achievement, socioemotional development and wellbeing of children with special educational needs”. Artiklen udkommer den 7. december, og link til den kan da findes hos Vive.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.