
Et af formålene med kampagnen 'Søg job – evner i fokus', som løb af stablen fra maj 2011 og ca. et år frem, var at hjælpe personer med handicap til at tage hånd om egen situation, se på egne evner og dermed blive bedre til at søge job.
CABI – Center for Aktiv BeskæftigelsesIndsats – har nu evalueret kampagnen, hvor det fremgår, at det mål er nået. I forbindelse med kampagnen har Danske Handicaporganisationer bl.a. holdt 50 inspirationsmøder og tre jobsøgningsworkshops, og her svarer over halvdelen af deltagerne, at de i høj grad eller meget høj grad er blevet mere motiverede til job og jobsøgning samt har fået inspiration til jobsøgning.
Der er desuden afholdt karrieredage, hvor personer med handicap kunne møde virksomheder. Blandt de ca. 300 deltagere sagde 82 pct., at de var tilfredse eller meget tilfredse, og 68 pct. blev inspireret til jobsøgning.
Jobcentre har fået mere viden
Kampagnen er desuden lykkedes med at give landets jobcentre mere viden om redskaber, tilbud og ordninger til at hjælpe personer med handicap i job og fastholde dem i job.
Der er gennemført møder med 80 jobcentre, hvor der i gennemsnit deltog 20 personer, og to ud af tre gav udtryk for, at de har fået en øget bevidst om at bruge de handicapkompenserende ordninger.
Et af målene med kampagnen var desuden at få virksomheder til at åbne dørene og tage ansvar for personer med handicap. Det er kun lykkedes i nogen grad, for det har været en udfordring at gøre virksomhederne interesserede i emnet.
'Søg job – evner i fokus' løb fra maj 2011 til sommeren 2012 og er bestilt af Arbejdsmarkedsstyrelsen.
lcl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.