dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi
Foto: Colourbox

KL kritiserer banker for ringere service over for handicappede

I et brev til erhvervsministeren kritiserer KL bankerne for at lukke filialer, hvor handicappede plejer at hæve penge

KØBENHAVN: KL kritiserer bankerne for at lukke filialer, fordi det går ud over handicappede borgere, som får sværere ved at hæve penge. Det fremgår af et brev fra KL til erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF).

- Flere og flere banker lukker deres filialer med kontantkasse. Det betyder, at borgere får sværere ved at hæve penge, fx når de skal handle. Hvis kommunen skal hjælpe borgeren, er det forbundet med uhensigtsmæssig brug af personalets ressourcer, fordi borgeren skal køres til nærmeste bank, siger Anny Winther (V), formand for KL's Social- og Sundhedsudvalg.

- Bankerne vil ikke imødekomme borgere med handicap. KL mener, det er et sektoransvarsproblem. Bankerne har som alle andre virksomheder pligt til at gøre deres ydelser tilgængelige for alle borgere. Både borgere med og uden handicap, tilføjer hun.

KL og kommunerne vurderer, at problemerne vedrører ca. 5-10 procent af Danmarks befolkning med kognitive funktionsnedsættelser ikke er i stand til at bruge NemID og dankort med pinkode. Derfor er disse løsninger ikke en mulighed for denne borgergruppe. Flere kommuner har kontaktet KL og gjort opmærksom på problemerne:
- Det er ikke kommunernes ansvar at være bank for borgeren. Kommunerne bruger unødvendigt mange ressourcer på kontrolprocedurer for at undgå svindel, når de af nød forsøger at hjælpe borgerne med deres økonomi, siger Anny Winther.

bi

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/kl-kritiserer-banker-for-ringere-service-over-for-handicappede

GDPR