KØBENHAVN: Lærerne i København har svært ved at nå deres arbejdsopgaver, og det sætter kvaliteten i undervisningen under pres. Det er hovedkonklusionen i en ny undersøgelse fra Københavns Lærerforening, som 1.270 københavnske lærere og børnehaveklasseledere har svaret på.
Således svarer 75 pct., at der er i 'i mindre grad' eller 'slet ikke' er den nødvendige balance mellem den tid, de har til rådighed og de opgaver, de forventes at løse. Det er især de nye arbejdstidsregler - lov 409 - som bliver fremhævet som årsag til, at det er blevet sværere for lærerne at løse deres arbejdsopgaver tilfredsstillende. Hele 70 pct. af lærerne svarer, at de ‘i mindre grad' eller ‘slet ikke' har mulighed for fordybelse, når det kommer til placeringen af tid til forberedelsesopgaven.
På spørgsmålet: I hvor høj grad er din tid til forberedelsesopgaven fredet, således at du dér ikke får andre opgaver af ledelsen?, svarer 19 pct. ‘i høj grad', 40 pct. ‘i nogen grad', mens 26 pct. krydser af ved ‘i mindre grad', og 12 pct. svarer ‘slet ikke'.
KLF har i dagene 5. til 19. december 2014 gennemført en undersøgelse blandt medlemmerne med 15 spørgsmål om arbejdsforholdene. Knap halvdelen af de adspurgte har svaret på undersøgelsen. Det vil sige 1.270 lærere og børnehaveklasseledere.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.