LOLLAND: Styrelsen for Patientsikkerhed retter onsdag alvorlig kritik af Lolland Kommune for at have svigtet sin kontrol med det private plejefirma Pleje Plus. Det skriver TV2.
Firmaet har fået mindst 250 klager fra borgere og pårørende, der beretter om svigt hvad angår medicinering, personlig hygiejne og rengøring. Og det er et alvorligt problem, at kommunen ikke har grebet ind, siger enhedschef ved Styrelsen for Patientsikkerhed Anette Lykke Petri.
- Vi finder det meget kritisk, at kommunen ikke tidligere har reageret over for de her rigtig mange klager, der har været over Pleje Plus, siger hun.
Styrelsen gik ind i sagen og bad kommunen om en redegørelse, efter at TV2 i februar fremlagde, at kommunen havde fået omkring 250 klager, siden plejefirmaet overtog en del af hjemmeplejen sidste sommer.
- Vi savner, at kommunen som overordnet tilsynsmyndighed havde grebet ind og handlet langt tidligere, end de har gjort.
- Vi har aldrig før set, at der ophober sig så mange klager et enkelt sted, uden at kommunen reagerer, siger enhedschefen.
'Bekymrende' med udtalelser før sagen er afgjort
Styrelsen oplyser, at sagen ikke er endeligt sagsbehandlet og de vil derfor ikke på nuværende tidspunkt udtale sig om, hvilke konsekvenser sagen kan få for kommunen.
Men alene det at styrelsen udtaler sig til et medie, før sagen er færdigbehandlet, forundrer borgmester Holger Schou Rasmussen (S).
- Jeg bliver meget bekymret, når en myndighed går ud og udtaler sig om en sag, som endnu ikke er afgjort, siger han og fortsætter.
- Vi tager selvfølgelig kritik til os, men vi skal have kritikken først. Vi skal have en endelig afgørelse. Og den har vi simpelthen ikke fået endnu, siger borgmesteren, der afviser at udtale sig yderligere, før sagen er færdigbehandlet.
Styrelsen for Patientsikkerhed oplyser, at sagen vil blive drøftet på et møde tirsdag den 21. marts.
Ritzau / mfa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.