dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi

Målrettet faglig støtte kan hjælpe svage elever

KORT NYT
2. MAR 2015 10.58

Intensiv undervisning i små grupper, struktureret samarbejde eleverne imellem, eller metoder til at give lærer og elev tydeligt indblik i hvordan eleven udvikler sig fagligt, er de mest effektive indsatstyper, når målet er at løfte det faglige niveau for skolebørn med svag socioøkonomisk baggrund.

Det viser en ny forskningsoversigt fra SFI, som gennemgår 179 studier - langt de fleste amerikanske - af skolerelaterede projekter, der alle har til formål at hjælpe børn fra denne gruppe til bedre skoleresultater. En mindskning af betydningen af social baggrund for elevernes faglige resultater er et af de centrale mål i folkeskolereformen.

Undersøgelsen peger særligt på tre typer indsatser, der viser sig effektive: Tutoring, hvor eleverne får supplerende faglig støtte af lærer eller vejledere i en kortere periode. Cooperative learning, hvor eleverne arbejder struktureret sammen i grupper eller par for at understøtte hinandens læring. Og endelig feedback og monitorering, hvor lærer og elev - ofte som supplement til en anden indsats - får metoder til tydeligt at måle elevens faglige udvikling, så indsatsen kan tilpasses den enkelte elev bedst muligt.

mk

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/maalrettet-faglig-stoette-kan-hjaelpe-svage-elever

GDPR