dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi

Mellemkommunalt samarbejde der virker

På i hvert fald ét specialiseret socialområde samarbejder kommuner, så det kan inspirere andre steder i den kommunale og regionale verden
14. MAR 2012 10.08

Det er på det såkaldte kommunikationsområde, som dækker borgere med tale-, høre- og synsproblemer. Det viser en analyse fra KREVI.

Lovgivningen gør det muligt for kommunerne at uddelegere visitationskompetencen, og flere steder i landet har kommuner indgået et tæt samarbejde præget af enkel administration. Her kan borgerne frit henvende sig i mellemkommunale kommunikationscentre. De skal ikke visiteres via hjemkommunen.

Styringsudfordringen er løst gennem abonnementsaftaler, og styrken ved dem er, at kommunerne har en stor sikkerhed for deres samlede økonomiske forpligtelse i det enkelte budgetår. Abonnementsaftalerne har nemlig karakter af en forsikringsordning: Kommunen betaler et rammebudget, der fuldt ud dækker deres forbrugsandel. Der støder ikke ekstra udgifter til i løbet af året. I nogle år vil trækket fra kommunens borgere være større, end den pris kommunen betaler i abonnement. I andre år er det omvendt.

- Abonnementsordningen betyder, at kommunerne både kan holde styr på udgifterne, og samtidig har det vist sig, at man kan bibeholde en høj faglighed på området, siger projektleder Hans Knudsen.

De fem kommunikationscentre, KREVI har undersøgt, er:
• VISP (dækker Lolland, Guldborgsund, Vordingborg, Faxe og Næstved kommuner)
• CSU Roskilde (dækker kommunerne i det tidligere Roskilde Amt: Greve, Lejre, Solrød, Køge, Stevns og Roskilde)
• CSU Slagelse (dækker Odsherred, Kalundborg, Ringsted, Holbæk, Sorø og Slagelse kommuner)
• CHK (dækker Haderslev, Sønderborg, Tønder og Aabenraa kommuner)
• CKU (Skive og Viborg Kommuner)

Her finder du rapporten 'Abonnement på samarbejde. Mellemkommunalt samarbejde på kommunikationsområdet'

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/mellemkommunalt-samarbejde-der-virker

GDPR