
MIDDELFART: Flere skolemedarbejdere i Middelfart end i sammenlignelige kommuner vurderer det som en stor eller meget stor opgave at skabe et inkluderende læringsmiljø for alle elever, og de savner kompetencer til arbejdet med de forskellige elevers særlige behov.
Det viser en analyse af svar fra 7.-9. klasse- og kontaktlærere i kommunen, lavet af Vive (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd).
Medarbejderne vurderer, at det er lykkedes at tilrettelægge undervisningen, så alle elever trives i skolens sociale fællesskaber, men at man i noget mindre grad er lykkedes med at tilrettelægge undervisningen, så alle elever udvikler sig fagligt. Her peger medarbejdere på manglende kompetencer til arbejdet med elever med socio-emotionelle udfordringer og elever med adfærds- og opmærksomhedsforstyrrelser. Rapporten henviser til, at det også er tilfældet i de øvrige kommuner i Vive´s nationale evaluering.
Mellemformer af inkludering
Mellemformer er betegnelsen for kombinationer af almenundervisning og specialundervisning, og alene i Middelfart er der udviklet to forskellige typer, og nogle skoler bruger slet ikke formen. Der er heller ikke tale om nogen systematisk erfaringsdeling mellem skolerne.
Flere ledere og afdelingsleder fra de specialpædagogiske tilbud ser et dilemma i skolernes mellemformer og inkluderende læringsmiljøer. Når lærere forsøger at tilgodese elevers særlige behov, så indebærer det nemlig ofte, at de visiteres til andre tilbud senere, end hvis skolerne ikke havde denne bestræbelse. Konsekvensen kan være, at elevers problemer forværres væsentligt.
I Middelfart er hovedparten af visitationen til specialundervisningstilbud lagt ud til de enkelte skoleledere, som præsenterer og drøfter sagerne med visitationsudvalget. I rapporten peger flere skoleledere på, at de i mindre grad har de fornødne kompetencer til at vurdere elevernes særlige undervisningsmæssige behov og vurdere, hvilke tilbud der er behov for.
Analysen fra Vive konkluderer bl.a., at processen med visitationen bør organiseres anderledes, og at der er brug for erfaringsdeling i forhold til skolernes arbejde med mellemformerne.
Ud over analysen af styrker og udviklingspotentialer på skoleområdet og visitationsprocessen, ser Vive i rapporten også på dagtilbuddenes praksis og organisering i forhold til børn med støttebehov.
Analysen kan læses her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.