LOLLAND: En ægtefælles klage over, at hjemmehjælpen udeblev fire nætter i løbet af en uge, og at ægtefællen derfor ikke fik hjælp til bleskift, gav i formiddag anledning til endnu en advarsel fra Lolland Kommune til plejefirmaet Pleje Plus. Det bekræfter borgmester Holger Schou Rasmussen (S).
- Mellem de henvendelser, vi har fået, var der en, hvor der efter vores vurdering var tale om et svigt, som vi ikke kan se igennem fingre med, siger han til dknyt.
Den kritiserede episode er beskrevet i en opgørelse over borgerhenvendelser om Pleje Plus, som Ældre- og Sundhedsudvalget og Økonomiudvalget blev præsenteret for på et møde i formiddag. Det fremgår, at Pleje Plus har forklaret episoderne med, at nattevagten uden ledelsens viden havde undladt natbesøg, og at der 'er taget ledelsesmæssig aktion' og desuden opnormeret i nattevagten.
- Pleje Plus kommer hos 270 borgere, og heldigvis er langt de fleste godt tilfredse. Desuden vil der altid ske fejl, hvor mennesker har med mennesker at gøre, men vi opfatter denne sag som et fagligt leverandørsvigt, siger Holger Schou Rasmussen.
266 klager
I forvejen har firmaet fået en advarsel i starten af april efter en stribe lignende sager. Her viste en undersøgelse fra et konsulentfirma en række fejl og mangler i firmaets leverancer.
Siden har Styrelsen for Patientsikkerhed rettet en skarp kritik mod kommunen for håndteringen af de mange klager over firmaet. På otte måneder indløb der 266 klager fra utilfredse borgere eller pårørende.
Ifølge kontrakten mellem Lolland og Pleje Plus skal kommunen give tre advarsler for leverancesvigt, før kommunen har mulighed for at ophæve samarbejdet.
På flere områder går det dog fremad, pointerer borgmesteren. Klager og henvendelser er blevet færre, efter at der er kommet skærpet tilsyn med plejefirmaet.
Kontrol af afregning
Udover at holde et vågent øje med borgerklager har Lolland Kommune også igangsat en undersøgelse af, hvorvidt ydelserne fra Pleje Plus er blevet korrekt honoreret, eller om firmaet kan have fået penge for ydelser, som ikke er leveret.
- Det er en ærgerlig situation, at vi skal kontrollere så meget, men der har været et tillidsbrud, og når sådan noget sker, bliver vi nødt til at kigge det hele nærmere igennem, siger Holger Schou Rasmussen.
Denne undersøgelse forventer han at have klar om en måneds tid.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.