dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi
Forligskredsen bag folkeskolereformen er blevet enig om en større regelforenkling, der ifølge lærerformand Anders Bondo bliver 'en lettelse i hverdagen' for landets folkeskolelærer.
Jens Dresling, Ritzau Foto

Ny aftale giver øget frihed om Fælles Mål i folkeskolen

Skoler og lærere får større frihed til at planlægge undervisningen lokalt, når 3.170 færdigheds- og vidensmål fra efteråret bliver vejledende i stedet for bindende. 'En lettelse i hverdagen', kalder Anders Bondo forenklingen
22. MAJ 2017 11.00

FOLKETINGET: Forligskredsen bag folkeskolereformen er blevet enig om at løsne på bindingerne i de såkaldte 'Fælles Mål' for at give skoler og lærere et større professionelt råderum til at tilrettelægge undervisningen. Det oplyser Undervisningsministeriet. 

Med den nye aftale fastholder man de 215 overordnede kompetencemål for, hvad eleverne skal kunne som bindende, mens de 3.170 underligende færdigheds- og vidensmål gøres vejledende. På den måde vil de overordnede mål for, hvad eleverne skal kunne i fagene, være de samme, men ændringen betyder at friheden til lokalt at planlægge, hvordan man vil nå målene, bliver større. 

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) glæder sig over, at forligskredsen er blevet enig om den regelforenkling, som blandt andet lærere og KL har efterspurgt.

- Det aldrig har været meningen, at målene skulle benyttes som en rigid checkliste, der gjorde undervisningen mekanisk. Vores skoler og lærere skal have frihed til at levere levende undervisning af høj kvalitet. Nu har vi givet bolden op, men det er afgørende at kommunerne griber den og giver skolerne og lærerne den frihed, der er hensigten med aftalen, siger ministeren. 

Lektor: Forenkling giver frihedgrader, men forpliger også
Ifølge formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, vil mange lærere se ændringerne som en lettelse i hverdagen.

- Det har både en praktisk betydning og en stor signalværdi, der siger, at 'vi vil noget andet med skolen'. Og så er det en besked til lærene om, at 'vi har tillid til jer, vi behøver ikke formulere tusindvis af mål for, at I kan lave god undervisning. Det kan I godt selv finde ud af', siger han til Folkeskolen.dk. 

Også Keld Skovmand, der er lektor ved Center for anvendt skoleforskning ved UC Lillebælt og som tidligere i Folkeskolen har peget på, at de Fælles Mål og den læringsmålstyrede undervisning, der blev indført med folkeskolereformen, har medført en lang række kontrolforanstaltninger, der ikke har handlet om tillid og respekt. 

- Nu vender man målbøtten om - det giver frihedsgrader, men forpligter også lærerne på fagenes formål og skolens formål, fordi det bliver muligt for lærerne at begrunde mål i skolens formål snarere end en masse fragmenterede bindende færdigheds- og vidensmål, siger Keld Skovmand.

Lovforslaget om ændringen forventes fremsat ved Folketingets åbning i oktober 2017 med henblik på at kunne ikrafttræde fra den første hele måned efter vedtagelsen. 

 

mfa

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/ny-aftale-giver-oget-frihed-om-faelles-mal-i-folkeskolen

GDPR