SYDDANMARK: Et nyt elektronisk patientjournalsystem, som Odense Universitetshospital (OUH) gik over til midt i november, presser sygehusets 852 lægesekretærer. En pukkel på 15.000 notater mangler at blive skrevet ind i journalerne i det nye system, og det skal ske inden midten af januar, ellers kommer sygehuset til at mangle penge fortæller DR Fyn.
Men arbejdet presser lægesekretærerne, og nu råber tillidsfolkene op.
- Sidste år havde vi på denne her tid af året kun ganske få henvendelser omkring arbejdspres, men nu bliver vi kimet ned dagligt. Vores medlemmer sover dårligt om natten, og de kan mærke arbejdspresset på deres humør og helbred. De er grædende og helt nede under gulvbredderne, når de henvender sig til os, siger lægesekretærernes fællestillidsmand, Karina Skovgaard Jørgensen, til DR Fyn.
Frivilligt ekstraarbejde
Ekstraarbejdet skyldes, at alle patienter skal registreres med en behandlingskode. Koden genererer et vist antal kroner, som skal gå til den afdeling, der har udført behandlingen. Administrerende direktør på OUH Niels Nørgaard Pedersen bekræfter deadlinen, som har afgørende betydning for hospitalets økonomi. Han mener, at det nye system er årsag til sekretærernes ekstra pressede hverdag.
- Vi skal lære det her nye system at kende, og når man er ansvarsfuld og ærekær i forhold til sit job, så bliver man frustreret, når det ikke glider, og det potentielt går ud over patienterne, siger Niels Nørgaard Pedersen.
Direktøren fortæller, at man vil løse puklen ved hjælp af frivilligt ekstraarbejde. Derudover har OUH fået hjælp fra Kolding Sygehus, hvor man implementerede systemet for år tilbage. Han forventer, at opgaven er løst først i det nye år.
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.