Social- og Boligstyrelsen lancerer i dag en ny vidensplatform med navnet social.dk. Siden, der er tilgængelig for alle, skal give indblik i udviklingen på socialområdet ved at præsentere data og aktuel socialfaglig viden på en let tilgængelig måde. Dermed får landets kommuner – og andre der hjælper udsatte borgere – et efterspurgt værktøj, der kan bruges til at understøtte strategiske prioriteringer, oplyser styrelsen.
Platformen kombinerer de nyeste tal fra nationale registrer og andre kilder.
- Kommunerne er pressede på deres økonomi, og derfor er de naturligvis optaget af, hvordan ressourcerne bruges klogest. Med social.dk får alle et bedre grundlag for prioritering, fordi man kan finde relevante tal om udsatte børn, unge og voksne og om personer med handicap, og man kan sammenligne tallene på tværs. Social.dk er et stort udstillingsvindue for viden på socialområdet, siger Social- og Boligstyrelsens direktør Ellen Klarskov Lauritzen.
12 fokusområder
Med få klik kan man fx finde svar på: Er antallet af unge i stofmisbrugsbehandling steget eller faldet de seneste år? Hvor mange anbragte børn går i folkeskolens specialklasse i min kommune?
Der kan trækkes tal for den enkelte kommune, flere kommuner eller for hele landet. Tallene bliver vist i tabeller, figurer eller grafer.
På social.dk er der desuden direkte adgang til styrelsens faglige anbefalinger på en række områder samt til aktuel viden om 12 særligt udvalgte fokusområder, for eksempel hjemløshed og psykisk mistrivsel.
Styrelsens omfattende katalog af virksomme sociale indsatser er også tilgængelig. Blandt andet kan man finde information om den udbredte Housing First-metode på hjemløseområdet og den netop udviklede Sammen på Sporet-indsats, der sigter mod at nedbringe mistrivsel blandt børn og unge.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.