Frivillige spiller en stadig større rolle som supplement til velfærdssamfundet, og 74 pct. af de danske kommuner har udvidet deres samarbejde med frivillige foreninger inden for de seneste to år. Det fremgår af en ny frivillig-rapport fra Center for Frivilligt Socialt Arbejde, skriver Kristelig Dagblad.
Men det tætte bånd mellem foreninger og det offentlige risikerer også at sætte de frivilliges rolle som vagthund under pres. Knap hver femte af de landsdækkende og hver tiende lokale forening er ifølge rapporten bekymret for, om de risikerer at miste økonomisk støtte fra offentlige myndigheder, hvis de ytrer kritik.
7 pct. af de landsdækkende foreninger og 5 pct. af de lokale foreninger har direkte afholdt sig fra kritik, fordi de ikke ville risikere at miste offentlige midler, viser undersøgelsen, der er foretaget blandt godt 400 foreninger. Det bekymrer Frivilligrådet, men også lektor Klaus Levinsen fra center for forskning i idræt, sundhed og civilsamfund ved Syddansk Universitet.
Han har i et nyt forskningsprojekt undersøgt samspillet mellem frivillige inden for flygtningeområdet og det offentlige i fem kommuner. Han mener, at der er grund til bekymring:
- I vores studie talte vi med de frivillige i marken. Nogle af de frivillige var især optaget af at tilpasse deres ydelser til kommunens behov, mens andre var optaget af at forsvare flygtningenes rettigheder. Flere af de frivillige var bevidste om, at det ikke er ligegyldigt, hvordan de omtaler eller kritiserer kommunale samarbejdspartnere. De antager, at kritik kan belaste samarbejdet med kommunen og dermed deres mulighed for at få tilskud. Samtidig kan kommunen opleve det som en ekstra belastning, at man ikke blot skal forholde sig til flygtninge, men også til de kritiske frivillige, siger Klaus Levinsen.
eo
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.