
Hver 10. lærer har helt forladt folkeskolen, efter at skolereformen og den omstridte lov om arbejdstidsregler trådte i kraft efter sommerferien sidste år. Det viser nye tal fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor fra oktober 2013 til oktober 2014.
Tallene viser også, at det er lærere, som har et stykke tid til pensionsalderen, der i stigende grad forlader folkeskolen - de 35 til 44-årige og de 45 til 54-årige. Stigningen svarer til 30 pct. - svarende til 1236, der ikke længere arbejder i folkeskolen.
Tallene i sig selv er ikke umiddelbart bekymrende, mener Claus Hjortdal, formand for Danmarks Skolelederforening. Det er til gengæld rekrutteringen af nye lærere:
- Selvfølgelig har skolereformen sin del af æren for, at lærerne søger andre steder hen, men der vil altid være udsving.
Lærerflugt
145. Så mange lærere i Rudersdal har forladt deres stilling i 2014. Det viser de nyeste tal, som Frederiksborg Amts Avis har fået fat på. Til sammenligning forlod 80 lærere deres stilling i kommunen i 2013. Af de 145 lærere, der forlod deres stilling sidste år, var 35 ansat i tidsbegrænsede stillinger.
- Det tal er højt, og måske også højere end det burde være. Men det kommer ikke bag på mig, at der har været en stigning i personaleomsætningen, lyder det fra Martin Tinning, som er chef for Skole- og Familieområdet.
Han forudser, at antallet af opsigelser vil fortsætte, men sandsynligvis ikke i samme omfang som sidste år.
Anders Bondo Christensen, der er formand for Danmarks Lærerforening, er chokeret over tallet fra Rudersdal.
- Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal bruge af ord - forfærdeligt. Selvfølgelig er tallene for Rudersdal helt exceptionelle, men det er kun et billede af, hvad vi ser rundt omkring, siger han til Frederiksborg Amts Avis.
For få uddanner sig
Det virkelige problemer handler i langt højere grad om, at de unge ikke vil være lærere.
- Det er svært at erstatte lærerne. Det er et stort problem, og det kan ikke løses ved et hurtigt fix. Og der er meget, der skal ændres for at få de unge ind på lærerseminarierne igen. Det handler om hele italesættelsen af det at være lærer, at der er meget, meget fokus på universitetsuddannelser blandt de unge, og at der er tilbagemeldinger fra både pædagog- og læreruddannelserne om, at undervisningsniveauet er for dårligt, siger Claus Hjortdal.
Ifølge Claus Hjortdal er man allerede for sent på den.
- Lige nu og her er der nogle problemer, som vi ikke rigtig kan håndtere. Vi er allerede for sent på den.
Politikere på banen
- Mange kommuner har allerede nu vanskeligheder med at rekruttere lærere, og de årgange, der er på læreruddannelsen nu, er historisk små. Hele fundamentet for folkeskolen risikerer at forsvinde. Politikerne må tage ansvar for, at skolerne kan lykkes med opgaven, og at det igen bliver attraktivt at være lærer, siger Anders Bondo Christensen
En undersøgelse fra KL fra oktober-november 2014 viser, at i 95 ud af 98 kommuner oplever fire pct. store problemer med at rekruttere nye lærere.
37 pct. oplever rekrutteringsproblemer i nogen grad, mens 54 kommuner ikke oplever problemer.
Ritzau / kil
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.