dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi
Foto: Liv Høybye, Polfoto

Roser med torne til Rebild

I to nye rapporter får Rebild ros for sin øget indsats på børne- og unge området, men kritik for sin sagsbehandling på arbejdsmarked og familie-handicap området

REBILD: Rebild Kommune offentliggør i dag en revisionsrapport fra BDO - Kommunernes Revision, samtidig med en statusrapport fra Social og Ankestyrelsen. Social- og Ankestyrelsens såkaldte Task Force har i perioden 2012-14 evalueret kommunes indsats på børn- og ungeområdet.

Statusrapporten udtrykker overordnet tilfredshed med kommunens to-årige arbejde med at styrke kvaliteten på børne og unge-området. Rapporten konstaterer, at kommunen har udarbejdet et administrationsgrundlag, der fremover skal sikre korrekt og ensartet sagsbehandling. Rapporten bemærker også, at kommunen har lavet en plan, der skal bedre arbejdsgangene i fremtiden. Herunder en ny struktur for det tværfaglige samarbejde med en mere klar arbejdsdeling på tværs af kommunens afdelinger og partnere.

Ifølge rapporten kan kommunen dog stadig blive bedre på flere områder. En vurdering, der kommer på baggrund af en analyse af 20 udvalgte sager. Ikke alle sager er behandlet rettidigt eller på samme måde. Der mangler generelt systematik. En problemstilling, der ifølge direktør Ulrik Andersen fremover vil få skærpet opmærksomhed,

- Vi har været glade for samarbejdet med Task Forcen, der betyder, at vi nu ved præcis, hvor vi skal sætte ind. Task Forcens løbende rådgivning har hjulpet os til at lave konkrete handleplaner for, hvordan vi fremadrettet behandler alle sager korrekt og rettidigt. Blandt andet gennem et øget ledelsestilsyn, efteruddannelse af medarbejderne og etableringen af ensartede procedurer på tværs af organisationen.

Hovedkonklusioner i revisionsrapport
Overordnet udtrykker den finansielle del tillid til kommunen for solid og korrekt styring af økonomien. Forretningsgange og kontrolsystemer fungerer. Konkret nævner rapporten overskuddet på driften, der er 16,4 mio. kr. bedre end budgetteret.

Udover en generel og overordnet vurdering af kommunens økonomi i den årligt udførte 'finansielle revision' indeholder rapporten også en særskilt revision af udvalgte enkeltsager. Sagsrevisionen pågår løbende og evaluerer denne gang Center Familie Handicap og Center Arbejdsmarked. Her får roserne torne.

Selvom det er BDOs opfattelse 'at personsagerne generelt administreres i overensstemmelse med gældende regler', er det BDOs anbefaling, at der i Center Arbejdsmarked 'fremadrettet er øget fokus i ledelsestilsynet og sagsadministrationen'.

Anbefalingen skyldes, at der på kontanthjælpsområdet manglede 'rettidig opfølgning' i tre ud af fem sager, mens det på sygedagpengeområdet er tilfældet i tre ud af seks sager. Sagerne er udvalgt ved stikprøvekontrol.

Sager der skæmmer
BDO har også - på opfordring fra Ankestyrelsen - lavet en særskilt evaluering af Center Familie Handicap. BDO inddrager her konklusioner fra en evalueringsrapport fra rådgivningshuset Deloitte, der har haft ledelsestilsyn med kommunen i perioden 2013-2014.

Ifølge Deloitte er der sket et 'stort løft' i nybehandlede sager, som generelt lever op til kravene. Men der er stadig en meget stor andel sager, som stadig 'skæmmer billedet af sagsbehandlingen'. Til eksempel er der i stikprøvekontrollen påvist fejl i fire ud af fire sager i forbindelse med Servicelovens § 42, der omhandler tabt arbejdsfortjeneste, mens der på de øvrige to analyserede sagsområder er set fejl i tre ud af fire sagsbehandlinger.

BDO tilslutter sig i revisionsrapporten Deloittes anbefaling om, at der sker yderligere opfølgning, så sagsbehandlingen fremover bringes i 'kvalitetsmæssig god stand' og 'lever op til lovgivningen'.

 

kil

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/roser-med-torne-til-rebild

GDPR