Et satspuljeinitiativ igangsat af Undervisningsministeriet vil på 200 skoler landet over undersøge hvordan læringsmiljøet i de almindelige klasser kan udvikles og blive mere inkluderende.
I projektet vil lærere og pædagoger blive undervist i en tilgang til inklusion, hvor det almindelige miljø i klassen skal understøtte elevernes forskellige behov, frem for at inklusion udelukkende fokuserer på elever med særlige behov. De deltagende skoler skal deltage med en eller flere klasser fra to årgange i indskolingen.
Projektet skal forløbe over skoleåret 2018/2019, og Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd VIVE vil undervejs indsamle data til evalueringen, så en endelig rapport kan udsendes i slutningen af 2019. Udvikling og afprøvning af opkvalificeringsforløbet varetages af VIA University College i samarbejde med ADHD-foreningen og Professionshøjskolen Metropol.
Interesserede skoler skal tilmelde sig senest 1. december.
mk
Læs mere på projektets hjemmeside.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.