Pantefogederne begår fejl i næsten hver femte sag, hvor Skats udsendte medarbejder dukker op hos en skyldner for at inddrive gælden ved en såkaldt udlægsforretning. Det viser Berlingskes aktindsigt i Skats interne kontrolrapporter om pantefogedernes arbejde siden 2014.
- Der er tale om mange og meget alvorlige typer af fejl. Det tyder på, at der er et dybereliggende problem med borgernes retssikkerhed på området, siger Lisbeth Pedersen, skatteadvokat og ekstern lektor i skatteret ved Københavns Universitet, der har gennemgået materialet:
- Almindelige mennesker har sjældent mulighed for at opdage, om pantefogeden overholder reglerne, for det er kompliceret jura. Mange af de borgere, der ender med dyb gæld til det offentlige, er ikke ressourcestærke, de er måske syge eller svage borgere og har ikke råd til en advokat, siger hun.
De mest alvorlige, gennemgående fejl er, at pantefogederne kommer til at opgøre værdien af udlæggene forkert eller foretager udlæg for krav, der faktisk er forældede. Andre gange undlader de fejlagtigt at varsle skyldneren inden udlægsforretningen, eller de udfylder det juridisk vigtige fogedblad, der udfyldes under udlægsforretningen, forkert og mangelfuldt.
Michael Gøtze, professor i forvaltningsret ved Københavns Universitet, mener, at det store antal fejl 'bidrager til billedet af, at retssikkerheden er lavt prioriteret på en del områder inden for Skat.'
'Ikke tilfredsstillende'
Det er langtfra første gang, at Skat får kritik for problemer med inddrivelsen af gæld. IT-systemet EFI blev lukket sidste efterår, da det kom frem, at det inddrev gæld på et ulovligt grundlag. Men fogedernes fejl er et hidtil ubeskrevet blad i fortællingen om krisen i Skat, hvor regeringen netop har bebudet en milliarddyr genopretningsplan. Skandalen kulminerede med Jesper Rønnow Simonsens fyring som direktør for Skat for halvanden uge siden.
Underdirektør i Skat Jørgen Rasmussen erkender udfordringerne og siger, at 'antallet af fejl ikke er tilfredsstillende'.
Han understreger, at man i Skat skelner mellem regnskabsfejl, der rammer restanterne negativt, og procesfejl, der primært rammer internt og blot gør arbejdet mere kompliceret for Skats ansatte.
- Og her har vi trods alt det sidste par år fået nedbragt antallet af fejl, der rammer borgeren. Det værste, der kan ske, er, at vi tager noget fra borgeren, vi ikke har krav på, siger han.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.