dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi
Thomas Lekfeldt, Ritzau Scanpix

Skoleledere: Indkomst-opdelt folkeskole er et problem

Færre skoler har elever fra alle indkomstlag, viser undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
13. FEB 2018 9.27

Antallet af danske skoler med alle indkomstgrupper repræsenteret er faldet, fremgår det af en undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Det er et problem, mener Skolelederforeningen, hvis formand Claus Hjortdal kalder det 'vigtigt, at man møder rig og fattig i samme klasselokale'.

- Vi ser det som et problem, fordi vi synes, at det er en meget stor kvalitet - både for samfundet og det enkelte individ - at man møder stor og lille, rig og fattig, forskellige håndværk, tilgange og mennesketyper. Vi tror på, at sammenhængskraften i samfundet bliver langt stærkere ved, at man har tolerance over for hinanden og forståelse for hinandens positioner, siger Claus Hjortdal.

Han bakkes op af Danmarks Lærerforenings formand Anders Bondo Christensen. Han mener, at faldet er en konsekvens af en ændret boligsituationen - vi bor i højere grad blandt folk, der ligner os - samt at flere forældre vælger fri- eller privatskoler.

- Derfor skal vi være opmærksomme på, at vi risikerer at miste noget helt unikt i det danske samfund - nemlig den skole, der skal være smeltedigel, hvor vi mødes på kryds og tværs af den forskellighed, der er i samfundet. Vi synes, at folkeskolen har en utrolig vigtig samfundsværdi - den har en stor værdi for det enkelte barn, men også som samfundet som helhed, siger han.

I 2017 var andelen af landets skoler, der har en nogenlunde ligelig fordeling af alle indkomstgrupper fra top til bund, faldet til 28 pct. Ti år tidligere lå tallet på 40 pct., viser undersøgelsen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Ritzau

Læs eller download undersøgelsen.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/skoleledere-indkomst-opdelt-folkeskole-er-et-problem

GDPR