Mere end hver fjerde af skolelederne siger, at tiden ikke slår til, og at arbejdstiden er alt for høj. Det viser en medlemsundersøgelse fra Skolelederforeningen, som 1.511 ud af cirka 3.600 skoleledere har svaret på. Det skriver Politiken.
Det er bekymrende, mener Claus Hjortdal, der er formand for Skolelederforeningen.
- Skolelederne har en stor udfordring med at komme i mål med skolereformen. Vi tager ansvaret på os, men det er rigtig svært for skolelederne. Tiden forsvinder mellem fingrene på dem, siger han til Politiken.
Undersøgelsen viser blandt andet, at 40 pct. af skolelederne ikke mener, at ressourcerne er tilstrækkelige på skolen i forhold til at løfte folkeskolereformen.
Ifølge undervisningsminister Christine Antorini (S) er det ikke overraskende, at mange skoleledere mener, at flere ressourcer ville lette opgaven med at gennemføre reformen.
- Men regeringen har frem til 2020 afsat i alt 7,2 mia. kr. til implementeringen, og KL vurderer over for os, at det er dækkende for at kunne realisere reformen. Hvis en skoleleder alligevel mener, at der mangler ressourcer, bør vedkommende tage fat i sin kommunale forvaltning, skriver ministeren i et svar på Politikens henvendelse.
Flere opgaver til færre penge
Mette With Hagensen, der er formand for landsorganisationen Skole og Forældre, er heller ikke overrasket over skoleledernes efterspørgsel på flere ressourcer. Hun vil endda forvente samme svar fra skolebestyrelserne.
- Hvis man kigger fra 2009 og frem, er der på landsplan blevet færre penge til skolerne per elev, samtidig med at der er blevet flere opgaver: mere it i undervisningen, inklusionsdagsordenen - og så en folkeskolereform, siger hun til Politiken. Ifølge Mette With Hagensen ses de utilstrækkelige ressourcer både i form af stram økonomi og mangel på personale.
René G. Nielsen, der er formand for Børne- og Kulturchefforeningen, erkender, at skolelederne har en rigtig stor opgave foran sig. Derfor er der kun grund til at anerkende ledernes pres, og at de har taget opgaven på sig, forklarer han.
- Det er en rigtig kompleks situation, da presset kommer fra flere sider. Spørgsmålet er, om vi kan løse det med bedre ressourcer. Jeg tror, det handler om, at skolereformen har en række elementer, der er helt nye. De skal udvikles for at kunne finde de helt rigtige løsninger, siger han til Politiken.
kil
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.